Вие сте тук

Открита е най-добре запазената древна птица в кехлибар

Lida Xing, Jingmai K. O'Connor, Ryan C. McKellar, Luis M. Chiappe, Kuowei Tseng, Gang Li, Ming Bai
Lida Xing, Jingmai K. O’Connor, Ryan C. McKellar, Luis M. Chiappe, Kuowei Tseng, Gang Li, Ming Bai

Насекомите не са единствените създания, които са залепвали за смолата по времето на динозаврите. Откривани са и части от древни птици и динозаври, но сега е намерен кехлибар, съдържащ най-добре запазената птица до момента.

Парчето смола на 100 милиона години е открито в Мианмар и съдържа глава, врат, крило, опашка и краката на новоизлюпено птиче. Било е само на няколко дена, когато е паднало в локва смола, изтичаща от иглолистно дърво.

„Това е най-цялостният и детайлен поглед, с който някога сме разполагали”, казва Ryan McKellar от Royal Saskatchewan Museum, Канада, член на екипа, който описва откритието. „Да видиш нещо толкова запазено, е невероятно. Просто зашеметяващо.”

Специално предложение:

Въпреки че изглежда сякаш истинската кожа и плът на птицата са се запазили в кехлибара, всъщност това е много детайлен отпечатък на животното, казва McKellar. Изследвания на подобни находки показва, че плътта се е разпаднала до въглерод – и няма запазено ДНК, което ще разочарова феновете на Джурасик парк.

Credit: Xing Lida

Кехлибарът е запазил някои от цветовете на перата, но в този случай те не са много вълнуващи, признава McKellar.

Реконструкция. Credit: Cheung Chung Tat

Нещастното птиче е принадлежало на група птици, известни като енантиорнити, които са живели редом до предшествениците на съвременните птици и изглежда са били по-разнообразни и успешни – докато не измрели заедно с динозаврите.

По-рано открити фосили и две крила, запазени в кехлибар, предполагат, че енантиорнитите са се излюпвали с махови пера, готови да се грижат за себе си.

Новото откритие потвърждава това, тъй като новоизлюпеното е имало напълно развити махови пера и израстващи пера на опашката, но за изненада – почти му липсвало оперение по тялото.

Вероятно са се излюпвали на земята и са се покатервали върху някое дърво, казва McKellar, което ги е излагало на голям риск да залепнат в смолата.

Крилото отблизо. Credit: Ming BAI

Creidt: Xing Lida

На външен вид, тези птици вероятно са наподобявали на съвременните, но те имали различно устройство на раменната става – противоположно на това на съвременните птици. Освен това, те имали нокти на крилете си, както и челюсти със зъби, вместо клюнове.

Кехлибарът с птичето е бил пазен от музей в Китай в продължение на няколко години. Когато осъзнали с какво разполагат, от музея се свързали с Lida Xing от Китайския университет по геонауки в Пекин, който ръководил екипа, описал находката.

Не е ясно защо тези птици са измрели, но е възможно причината да е била липсата на родителска грижа. Повечето съвременни птици имат нужда от такава – австралийската храстова торна кокошка е едно от малкото изключения.

Мястото, на което е била открита. Credit: Ming BAI