Биология

Необичайно пещерно същество, открито в източен Туркменистан

Turkmenocampa mirabilis. Credit: Alberto Sendra

Разбра се, че отдалечена пещера в източен Туркменистан би била убежище на чуден пригоден за живеене в пещери обитател, който се оказва нов вид и род за науката. Този нов троглодит е първото открито животно от този разред в Централна Азия и първото строго подземно същество регистрирано някога в тази страна.

Пещерата Каптархана е разположена в подножието на планината Койтендаг (Köýtendag), един от най-забележителните планински пейзажи в Централна Азия. Любопитна смесица от пустинни пейзажи, често насечени от дефилета и обширни поля, планината е потенциален дом на богатство от организми, все още очакващи да бъдат открити.

Планината Коутендаг притежава повече от 300 пещери, дупки и понори. На нейна територия се разполага включително и шестата по големина пещерна система в Азия – Gap Goutan/Промеждутачная, разположена на повече от 57 км под земята. Достойна е да се спомене и красивата пещера Гюлширин, известна със своите снежнобели проходи и изключителни образувания.

----
Ако планината ви е втори дом, имаме нещо за вас!

Друг забележителен пример е пещерата Каптархана, която представлява местообитание за огромен брой нагодили се към пещерен живот създания, сред които е и дългото няколко милиметра, бледо, насекомоподобно и сляпо създание, чиито роднини от рода на диплурите (Diplura) носят още наименованието „скриточелюстни насекоми”.

Учените му дават името Turkmenocampa mirabilis, като името на рода обозначава страната по произход – Туркменистан, а името на вида означава „необичаен, забележителен” на латински език, за да се подчертае уникалната морфология и позициониране сред другите родствени животни от вида.

Новият вид членестоного е описано в журнала със свободен достъп Subterranean Biology от д-р Алберто Сендра от университета на Алкала, Испания; проф. Борис Скет от университета на Любляна и проф. Павел Стоев от Националния природонаучен музей, България.

Всъщност, Стоев и Скет са първите спелеобиолози, които посещават и изследват Каптархана след близо 43 години. Изследването е част от проучването им в пещерите на Държавния природен резерват Койтендаг, Туркменистан, проведено през 2015 г. и одобрено от Меморандум за разбирателство между Държавния комитет по опазване на околната среда и земните ресурси на Туркменистан и Кралското дружество за защита на птиците.

За да открият този нов вид членестоного, учените прекарват 8 часа в пещерата, търсейки образци и поставяйки капани с миризливо сирене като примамка. Докато визуалните наблюдения нямали успех, заради това, че пещерата е твърде обширна, множество екземпляри на преди това неописани от науката животинчета се хванали в заложените капани.

„Това, което имаме тук не е просто нов забележителен организъм, а също и необичайно пещерно създание, което е преминало през дълго еволюционно развитие, за да се адаптира към подземната околна среда на Централна Азия”, казва главният автор на изследването Алберто Сендра.

Авторите виждат своето последно откритие като доказателство за важността на пещерата Каптархана като убежище за голям брой ендемични (такива, които се срещат рядко и само на определени места) безгръбначни животни и като възможност да се привлече внимание за опазването на пещерата чрез законите на Туркменистан.

„Докато много спелеобиолози смятат фауната в пещерите на Централна Азия за оскъдна, има места като Каптархана, която може да обърне представите, като ни даде нови насоки относно богатството от биоразнообразие, еволюционната история, формирането и функционирането на подземните екосистеми в тази част на света”, заключава Стоев.

Превод: Пламен Василев