Вие сте тук

Любопитни факти за отношенията между астероидите и Земята

В Международния ден на астероида руската (30 юни) информационна агенция ТАСС разказа за системата „сянка“, за тези небесни тела и за това представлява ли реална опасност за човечеството най-големият астероид от Слънчевата система.

Парче от Челябинския метеорит.

Генералната асамблея на ООН е учредила Международния ден на астероида като напомняне за събитията от 30 юни 1908 година, когато в района на река Подкаменна Тунтуска на Земята пада огромен метеорит, който се разбива с мощността на водородна бомба. Повече от сто години по-късно, за много от метеоритите ние научаваме едва след като са се сблъскали със Земята.

Учените следят астероидите с помощта на роботизирани телескопи в рамките на проекта Catalina Sky Survey, Pan-STARRS и други държавни и частни програми.

Специално предложение:

Главният „виновник“ за търсене на потенциални убийци на човечеството дълго време е бил орбиталният инфрачервен телескоп WISE , който за периода от 2009 до 2011 година открива около 158 хиляди астероида, в това число тези, които практически е невъзможно да бъдат уловени и забелязани с помощта на „земното“ оборудване.

Всички астероиди ли са еднакво опасни?

По резултатите от работата на телескопа, NASA публикува каталог на околоземните обекти NEOWISE: тук.

Всички астероиди в него са оцветени според вероятността да се сблъскат със Земята – от бяло (няма опасност) до червено (сблъсъкът е неизбежен).

Добрата новина към настоящия момент е, че в този каталог всички обекти са бели, в това число и най-големите астероиди от Слънчевата система.

Най-големите астероиди в Слънчевата система, сравнени със Земята.

Това означава, че вероятността учените да открият околоземен астероид, който да се сблъска със Земята в близките 200 години, е едва около 1%.

Периодично в каталога се появяват обекти с ненулев бал на опасност. Така например, откритият през 2004 година 350 метров Апофис (това наименование не е в чест на древноегипетския бог Апепи, а в чест на злодея от сериала Stargate: SG-1) отначало получил рекордната за това време двойка, а след това и четворка по Туринската скала (определяща степента на опасност, произтичаща от определен небесен обект от 0 до 10).

Сблъскването със Земята трябвало да се случи през 2036 година.

След две години, когато астрономите уточнили орбитата на астероида, той бил определен отначало до 1%, а след това и до 0%. Вероятността за това, Апофис да се сблъска със Земята, е 0,0089%, или с шанс 1 на 112 хиляди. Днес за най-опасен околоземен обект се смята 500 метровият астероид 2009 FD, който може да падне на Земята през 2185 година, а вероятността за това е 0,29%.

Впрочем, това не изключва падането на метеорити, които могат да нанесат сериозна щета. Достатъчно е да си спомним Челябинския метеорит над небето на Урал, който не е бил предсказан и засечен от нито един телескоп. Много хора си задават въпроса защо не е бил открит до момента на падането си.

Отговорът е много прост: смята се, че малките небесни тела с диаметър около 20 метра, подобни на Челябинския метеорит, не могат да нанесат сериозни вреди на Земята и затова те не са строго наблюдавани. Макар че Челябинският метеорит е паднал в езеро, а не в центъра на града, където последствията са щели да бъдат опустошителни.

Как да се предпазим от метеоритна заплаха?

Този въпрос е регулярно задаван на ръководството на NASA и на руските космически чиновници. Бившият директор на Американската космическа агенция Чарлз Болдън прави изказване, че човечеството засега има само една опция – „да се моли“, тъй като този проблем е бил игнориран с десетилетия и засега няма ефективни средства за унищожаване и своевременно откриване на астероиди.

Днес човечеството може да се надява само на търговски проекти за откриване на астероиди – може би събраните по този начин данни за малки небесни тела и комети ще убедят чиновниците сериозно да се замислят за бъдещето на планетата.

Превод: Женя Иванова