Биология

Ключово свойство на човешкия мозък открито и при маймуните

Ние, хората, се мислим за специални. За да определят какво ни отделя от останалия животински свят, учените изследват характеристики, които се смятат уникални за човешкия род – като самосъзнанието и езика. Ала от време на време ново откритие опровергава този дискурс и ни кара да се замислим отново за това кои са уникалните за човека черти.

В ново проучване невролози оборват предишно предположение, откривайки мрежа в мозъка на маймуните, която е специално предназначена да анализира социалните взаимодействия. Повечето примати, включително хората, са изключително социални и са способни без проблем да правят това, ала ние не знаем много за невралните мрежи, които позволяват на маймуните да извършват такива сложни процеси.
Учени от Рокфелеровия университет в Ню Йорк използвали функционална ядрено-магнитна томография, за да изследват мозъците на четири макаци, докато те гледали различни видеоклипове.

----
Ако планината ви е втори дом, имаме нещо за вас!

Материалът включвал сцени с маймуни, които общуват социално, маймуни, които правят неща сами, и такива, които просто си седят спокойно. За контролираната част от експеримента имало клипове с различни предмети вместо маймуни (например играчки), отново взаимодействащи си, движещи се независимо или стоящи неподвижно.
Изследователите сканирали мозъците на маймуните, докато те гледали видеата, за да разберат кои части на мозъка показват най-голяма активност в отговор на различното съдържание – особено клиповете с други маймуни, за разлика от тези с обектите. Очаквано, те открили, че всяко видео с маймуни активизирало област в мозъка, наречена горен темпорален сулкус (STS).

Учените знаели, че става въпрос за зона, включена при обработването на информация за телата и лицата, така че в зависимост от вида взаимодействие, показвано в клипа, активността била по-ясна ту в частта, свързана с възприятието на лица, ту в другата.

Те също така открили, че системата на огледалните неврони (зона от мозъка, която се активира, когато видят, че другите себеподобни улавят предмети) не просто реагира на социалните взаимодействия, но помага и при възприятието на взаимодействието между предмети.

Когато първоначално били открити, огледалните неврони (хората също ги имат) са се смятали за част от мозъка, която обяснява човешката емпатия, но до голяма степен това предположение е било опровергано.

Най-изненадващото откритие дошло, когато екипът анализирал скенерите на мозъците специално от клиповете със социално взаимодействие – оказало се, че изглежда има мозъчна мрежа при макаците, която се появява на скенерите само когато има социална ситуация за анализиране.

„Социалните взаимодействия, но не физическите, са активирали голяма част от зоните в мозъка отвъд мрежите за селекция на категории и системата на огледалните неврони“, пишат изследователите в своя статия. Това означава, че маймуните имат мозъчна мрежа, предназначена само за социалните взаимодействия – нещо, което учените не са наблюдавали до този момент.

„Това беше едновременно неочаквано и умопомрачаващо“, казва водещият изследовател Уинрих Фрайвалд (Winrich Freiwald) в изявление за пресата.

Хората притежават нещо, наречено „теория на ума“ – способността без усилия да разбират какво другите хора може би си мислят и как тези умствени състояния влияят на поведението им. Това е нещо като ситуация тип „знам, че знаеш“.

Учените имат несъгласия относно това дали мрежата за социални взаимодействия, открита при маймуните, може да е подобна на споменатата схема. Ако е това в действителност, значи разполагаме с нишка за разбирането на „дълбокото еволюционно наследство“ на човешките способности, което ни прави толкова успешни социални животни.

Ще трябва обаче да се направят още изследвания, които да доуточнят какво прави тази новооткрита мрежа в мозъка на макаците и къде можем да начертаем линията между функциите на техните мозъци и нашите.

Изследването е публикувано в Science.