Земя Космически науки Технологии

ИСТИНАТА Е НЯКЪДЕ ТАМ… Но как ще разговаряме с извънземните?

Търсенето на извънземни е започнало дълго преди да се учреди институтът SETI (“search for extraterrestrial intelligence” в превод „търсене на извънземен разум”) през 1984г.

Шестдесет години по-рано, на 21 август 1924, американските власти определят национален ден на „радиотишината”, призовавайки гражданите да спират своето радио за 5 минути на всеки кръгъл час, така че да се осигури тишина и астромономите да успеят да уловят всеки възможен космичен сигнал. Питате се как точно ще го уловят? Астрономите били снабдени с мощен радиоприемник, монтиран на дирижабъл, който се носел на 3 км над земята. Откъде учените очаквали да дойде този сигнал? От Марс! Въпреки че Червената планета била по-близо до Земята от всяко друго време през последния век, астрономите успели да засекат едно голямо нищо.

----
Ако планината ви е втори дом, имаме нещо за вас!

До момента тази депресираща тишина е нормата за ловци на извънземни, но надежда все още има! Галактиката е голяма, а ако погледнем времето в космическо измерение, хората едва сега започват да търсят извънземен живот.

Добре, да кажем, че нашето търпение даде плод и в един прекрасен момент успеем да осъществим контакт с интелигентна извънземна раса. Как обаче ще разговаряме с тях?

Първо, освен ако по някаква случайност не се срещнем лице в лице, говоренето вероятно няма да е най-ефективният начин. Дори и ако съседното нам съзвездие – Проксима Кентавър, е дом на интелигентен извънземен вид, предаването на съобщения между тях и Земята ще отнеме повече от 4 години. Търпението ще бъде ключов фактор.

Повечето мислители, включително известният астрофизик Карл Сейгън, са на мнение, че математиката вероятно ще служи като основа за подобни междувидови дискусии. Имайки предвид това, британският учен Ланселот Томас Хогбен (Lancelot Thomas Hogben) разработил езикова система, наречена Астраглоса (Astraglossa – съчетание от думите звезда и език). В комуникацията радиосигнални къси импулси, наречени „тирета”, ще представляват числа, а дълги импулси, наречени „флаш”, ще представляват математически символи като „събиране”, „изваждане” и т.н. Веднъж щом основната аритметика се установи и стане общоприета за всички, Хогебн предвижда, че дискусията ще засегне астрономията – едно хоби, което очевидно и двете цивилизации споделят.

Все пак, две извънземни нации да си говорят за космоса е като двама земляни да си говорят за времето.

Разбира се, няма гаранция, нито че те ще ни разбират, нито обратното. Докато Астроглосия може да изглежда като перфектният език за Хогбен и други учени от планетата Земя, за извънземните това може да е като „патагонски” за нас.

“Ние може би ще сме абсолютно неразбираеми!”, казва в едно интервю ксенолингвистът Шери Уел-Янсен на астронома Сет Шостък от института СЕТИ. “На нашата планета съществуват около 7,000 езика. Само около 50% от тях имат собствена писмена форма. Така че не можем да сме сигурни, че извънземните ще могат да пишат.”

Вместо да се вкопчваме и разчитаме сляпо на езика като единствен вариант, Янсен препоръчва подход, при който „комунираме по-малко и споделяме повече”.

„Изпращаме както написани съобщения, така и записи и изображения… дори и записи на говорещи хора”. Ако и това не е достатъчно, още през март 2015 год. Шостък предлага да пратим целия интернет.

“Такова голямо тяло от информация – с текст, картини, видео и звук – ще позволи на интелигентните извънземни да дешифрират пратеното и да разберат що за общество сме. Предоставеният материал дори би могъл да отговори на непосредствено изникващи въпроси. Изпращането на целия интернет ще отнеме месеци, ако се използва класически радиопредавател. Мощен лазер, обаче, който да предава битове информация подобно на оптичен кабел, ще успее да предаде цялата налична информация за няколко дни.”

Ако този подход проработи, може да се осъществи смислен диалог!

Превод: Милена Стоянова