Археология Технологии

Да останеш 2000 години на 5 годинки

Изображенията от компютърен томограф (КТ) на мумията са слети с триизмерните скенерни изображения, за да се изгради полученият триизмерен модел. Credit: Courtesy of Volume Graphics

Преди около 2000 години тялото на момиче на възраст около 5 години е било мумифицирано и положено да почива в мир някъде в Египет. Според традиционната техника много от вътрешните органи на момиченцето били премахнати, тялото ѝ било обвито с фина ленена тъкан, а самата тя – окичена с кръгли обеци, огърлица и амулет.

Наскоро нова техника, която слива триизмерни цветни скенерни изображения от повърхността на мумията с изображения от компютърния томограф, позволяващи ни поглед под ленените превръзки, даде възможност на учените да изследват мумията в невероятни подробности.

Въпреки че новата техника се използва, за да разкаже по уникален начин историята на това момиче, изследователите вярват, че тя ще има много приложения в археологията, биологията, палеонтологията и производството.

----
Ако планината ви е втори дом, имаме нещо за вас!

Да надникнеш в мумия

През 2005 г. учените успели да надникнат под превръзките на детето-мумия, като за целта използвали компютърна томография. Наскоро те допълнили вече получените изображения с още един скенер – Artec Eva 3D скенер, който има способността да направи видими части от мумията, без да се докосва до изследвания обект.

Докато силата на компютърния томограф е в добиването на информация за това какво има във вътрешността на мумията, то преносимият 3D-скенер, както името подсказва, има способността да изгражда тризимерни образи предимно от повърхността на изследвания обект и то в цветове. Информацията от двата скенера се слива и се изгражда единичен триизмерен модел. Това се постига като е използван софтуер, разработен от Volume Graphics.

Моделът ще позволи на посетителите на музея Rosicrucian Egyptian (Сан Хосе, Калифорния), където се намира древната находка към настоящия момент, да видят мумията в невероятни детайли единствено с помощта на iPad.

“Гостите на музея ще могат да надникват зад солидния саркофаг на мумията чрез iPad, който ще възпроизвежда, получените от двата скенера изображения”, казва в свое изявление Джули Скот, изпълнителен директор на музея.

“Надяваме се, че новите технологии ще позволят на хората да осъществят уникална емоционална връзка с това момиченце, живяло преди хиляди години”, казва Скот. Тя добавя още, че откриватели на неизвестното дете-мумия са я кръстили Шерит. Шерит е древно египетски име, означаващо „малката”.

Шерит, която вероятно е починала от дизентерия и е живяла по време, когато Египет е бил под владичество на Римската имеперия, е един от първите хора и изобщо обекти, които са анализирани с помощта на тази нова техника.

Отвъд

Новата техника ще има много приложения, твърдят изследователи. „Тя ще позволи да се създаде пълнокръвен и точен образ на всякакви обекти, като по този начин ще обогати представите ни за изследваното”, казва пред Live Science Кристов Рейнхарт (главен изпълнителен директор на Volume Graphics). „Възможните приложения на технологията са безбройни. Що се отнася до приложението им в науката – освен в археологията, без съмнение те ще са полезни в биологията, геологията, палеонтологията и т.н.”

„Приложение може да се намери дори и в производството при оценка на качествения контрол – например, когато от оптическите параметри на повърхността на даден обект можем да добием представа за вътрешните такива, поради взаимосвързаност”, допълва Райнхарт.

Превод: Милена Стоянова по статия на Owen Jarus, Live Science