Психология 

Арт-терапията в образователната и възпитателната дейност на учителя

Автор: Първолета Манчева

Ст. учител ДГ „Звездица”, гр. Враца

Арт-терапията и възможностите за ефективно въздействие на различните изкуства върху децата отдавна са сред приоритетните теми в научната и изследователска работа. Неизчерпаемият потенциал на изкуството вече е една по-нова тема на приложение, която вълнува трайно и дава подтик за разработване на нови лекционни курсове, тренинги и т.н. Целта на настоящия доклад е да поднесе информация относно значението и приложението на арт-терапията, особено – при децата.

Разширяването на обсега на арт-терапевтичната дейност в образованието дава широки възможности за иновации и работа в поредица актуални проблеми на нашето ежедневие, свързани с подрастващите. Още повече, децата са най-податливи на магията на изкуството и въздействието му върху тях е всестранно.

Изразяването чрез изкуството е безболезнен начин да се представят чувствата. Арт- терапията все още няма ограничения или противопоказания като безопасен метод за облекчаване на стреса. Това е естествен начин за изцеление, като негативните емоции се превръщат в положителни. Сесиите дават сила и увереност, както и помогнат за намиране на изход от трудни ситуации. Използването на изкуството помага да се повиши самочувствието и адекватното самостоятелно преминаване в обществото. В процеса на терапията се проявяват много от проблемите, които са дълбоко скрити и се решават безболезнено.По време на арт-терапията от съществено творческо значение е не само самият акт, а и вътрешният свят на твореца, който се проявява като резултат от този акт. Децата се насърчават да изразят своите вътрешни чувства, доколкото е възможно свободно и спонтанно, без да се притесняват за художествените достойнства на работата им. Себепознанието е танц между вътрешния и външния свят. Експресивните изкуства са предимно образователен процес, който е терапевтичен и свързан със състояние на завършеност. Ако ни липсва определено познание, тогава нашето разбиране е завършено. Ако целта ни е да разберем себе си в света, т.е. нашето отношение към него, тогава всяка информация, която ни носи прозрения, може да ни придвижи в посока на цялостност. Когато научаваме нещо ново, получаваме прозрения и развиваме способността си да разбираме. Започваме да растем в посока на изпълването на нашия потенциал.Познанието и образованието са дълбоко взаимосвързани. Целта на образованието е да ни донесе познание. Истинското образование тогава не е нещо, което се влива в главите на децата, а е вътрешна промяна. Измерва се според това, което учениците проявяват; според това, което се показва. Техните действия са само конкретна проява на истинското познание, което се развива вътре в тях. Образованието представлява вплитане на вътрешните и външните измерения.В изкуството вътрешните образи се срещат с хартията и боята, а вътрешната музика се превръща в звуци за симфоничен оркестър. Съществува един непрекъснат танц между вътрешните образи и външната форма, между творението и изразяването. Цветовете върху палитрата отразяват чувствата в душата. Едно движение във въздуха отговаря на вътрешния жест, изразяващ намерение, мисъл и чувство. Мелодията откликва хармонично на даден миг във времето. Изкуството е реакция, която придвижва детето от едно пространство към друго, и която свързва чувства, мисли, материали, прозрения. Изкуството се ражда, когато тези различни светове се слеят…

Четете повече тук!

Добави коментар

Извести ме
avatar

Related posts

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close