Вие сте тук

Видео: Tалантът на малък африкански примат вдъхновява скачащ робот

Вдъхновени от забележителната способност за скачане на африкански примат, наречен галаго, учените са изработили малък робот с уникални скачащи способности и се надяват някой ден да може да се използва в трудни издирвателни и спасителни ситуации.

Учените съобщиха, че са построили робот, наречен Salto, с вертикална ловкост за скокове като никоя друга машина, който може да скочи във въздуха и след това да отскочи от стена, или да извършва множество вертикални скокове последователно.

При проектирането на мобилни роботи, учените понякога имитират начина, по който животните се движат. Например, някои роботи се плъзгат по терена като змия. В този случай учените се опитвали да създадат робот, който може да се наложи да преодолява препятствия и пречки, например да пресича труден терен като развалините на сграда, разбита от земетресение.

За да се изработи Salto, съкратено от “подскачащо придвижване по препятствия на терена” (“saltatorial locomotion on terrain obstacles“), в Университета на Калифорния, Бъркли, изследователите търсят вдъхновение от един от най-добрите скачачи в животинското царство.

Галаго или bushbaby, е сравнително малък, нощен, обитаващ дървета примат. Той е пъргав скачач и може да скача високо във въздуха на два крака от земята. Целта бе да се изгради робот, който да е по-добър в скачането от всеки друг.

“Обърнахме се към биологията за вдъхновение, защото е справедливо да се каже, че животните могат лесно да победят всеки робот, когато става въпрос за скокове”, казва изследователят по роботика Дънкан Халдейн, ръководител на изследването, публикувано в списание Science Robotics.

“Целта ни бе да имаме робот за търсене и спасяване, достатъчно малък, за да не разрушава развалините допълнително (и) да се движи бързо през много видове руини на рухнали сгради.”

Галаго скача толкова добре, защото съхранява енергия в сухожилията си, когато е в свито положение и след това може да се изстреля във въздуха. Изследователите адаптирали това в Salto с помощта на моторизиран пружинен механизъм за крака, който позволява на робота да заеме същия вид свита позиция.

Salto тежи 100 гр. висок е около 26 см и може да скочи 1 метър височина. Той постига 78% от силата на вертикалните скокове на галаго.

“Ние сме особено заинтересовани тези дни да видим, че не просто можем да достигнем, но и да надвишим производителността на животните”, казва Роналд Фиъринг, електроинженер и професор по компютърни науки в Бъркли, ръководител на лабораторията, където е разработен Salto.

“Колкото повече разбираме за това как животните се движат и как да се използват наличните инженерни технологии, толкова по-близо можем да стигнем до този момент.”

Превод: Гергана Димитрова