Сателитно трио ще проследява гравитационни вълни от космоса

Европейската космическа агенция (ЕКА) даде зелена светлина  на триото от свободно плаващи космически кораби, наречени LISA детектор, които се очаква да започнат работа през 2034 г.

Wikipedia

Ловът на гравитационни вълни се движи напред. Космическият детектор, наречен Laser Interferometer Space Antenna или LISA, бе избран за мисия в научната програма на Европейската космическа агенция, съобщиха от агенцията на 20 юни.

LISA ще се състои от три идентични спътника, подредени в триъгълник, който ще се върти в орбита около Слънцето точно зад Земята. Космическият апарат ще използва лазери за откриване на промени в разстоянието между всеки сателит. Тези промени биха показали преминаването на гравитационни вълни – вълните в космоса, които масивни тела като черните дупки произвеждат, когато се движат.

Космическият апарат първоначално беше планиран като съвместна мисия между ЕКА и НАСА, но НАСА се отказа от проекта през 2011 г., поради бюджетни проблеми. През декември 2015 г. ЕКА стартира спътник, наречен LISA Pathfinder, за да изпробва концепцията – тест, който премина с отлични резултати.

Интересът към LISA се увеличи през 2016 г., след като изследователите на наземните детектори LIGO обявиха, че най-накрая са наблюдавали гравитационни вълни. LIGO е най-подходящ за откриване на удар, причинен от сблъсък между плътни обекти като неутронни звезди или черни дупки с маса, колкото слънчевата.

LISA, от друга страна, ще бъде чувствителна към сблъсъка на много по-масивни обекти – като супер масивните черни дупки, които съставят ядрата на повечето галактики.

Дизайнът на мисията и разходите все още се уточняват. Ако всичко върви по план, LISA ще започне своята работа през 2034 г.

Превод: Моника Драфилова