Руски учени създадоха почва, в която дърветата растат по-бързо

Учените от Сибирския федерален университет в Красноярск създадоха повърхностен почвен слой, който позволява два пъти по-бързо израстване на дърветата и провеждане на рекултивация.

Този биомат ще позволи значително опростяване и ускоряване на процеса на рекултивация на техногенно нарушени земи, включително и в северните територии, където биологичният етап на този процес е силно затруднен поради голямата отдалеченост и труднодостъпност на обектите, суровите климатични условия и хидротермичния режим на почвите.

Според разработчиците биоматът се разлага напълно за 4-5 години, а продуктите от неговото разлагане осигуряват развитието на растенията. „Килим” от биомат може да се постеле навсякъде – материалът може да се използва не само за рекултивация, но и при оформянето на градски пространства. Експериментите на изследователите са показали подобряване на покълването и приспособимостта на семената. За половин година боровете, посадени в почва, съдържаща биомат, са израснали два пъти по-бързо от контролните. Разработката на красноярските учени е заинтересувала дори представители на нефтени и газови компании.

Биоматът е основа от натурално влакно, пропита с поливинилацетат с инертен състав, който позволява дълготрайно запазване на механичната якост. Върху основата се нанасят органични запълнители, съдържащи биологично активни добавки и свързващи вещества с естествен произход.

Превод: Анна Фуцкова