Към съдържанието


БГ Наука!

Новият летен брой!

изтегли безплатно:

http://nauka.bg/forum/index.php?showtopic=16871


Снимка

Цивилизованото поведение: етикет за всеки ден


  • Трябва да влезете с потребителското си име, за да пишете във форума.
3 отговора на тази тема

#1 ISTORIK

ISTORIK

    Guardian of Time

  • Глобален Модератор
  • 8143 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Пребиваване:XIII век
  • Интереси:История, археология, археоастрономия, средновековна военна архитектура, военна стратегия и тактика, география, философия, медицина, психотерапия, изобразително изкуство, педагогика, лингвистика, бойни изкуства, шахмат...

Публикувано 07 септември 2008 - 19:51:26

Защо хората днес имат по-лоши обноски, отколкото - в миналото? Защо много хора бъркат грубостта със себеизявата и с отстояването на правата си? Хората станаха прекалено нагли и вулгарни, не гледат събеседника си в очите, готови са да изригнат огън и жупел или змии, гущери и жаби срещу всеки, който има различно мнение от тяхното...

Живеейки, човек следва определени ориентири, без които животът се оказва абсурден. Преди всичко е важна посоката, насочваща пътя, по който уверено или със съмнения вървим - до последната си минута. Но посоката съвпада с мен самия, тя не може да е извън живеещия, сам пробиващ своя път в съществуването си. Ето защо не их могъл да живея така, както си искам, ако не съм наясно преди всичко друго със самия себе си. Но опитвам ли се настойчиво да постигна тази съдбовна яснота, без която съществуването ми неминуемо ще се превърне в лутане без път и посока?

Независимо дали ще тръгнете на път като турист, или в командировка, от изключителна важност за успеха на пътуването ви са: познаването на бита и културата на страната, в която се намирате, и собствените ви добри маниери. Само така ще спечелите доверието и сърдечното отношение на партньори и домакини.

Често ли се чудите какво да облечете за работа, коктейл или важна бизнес среща? А знаете ли как да попълните гардероба си с “подходящи” дрехи? Умеете ли да тълкувате и контролирате езика на човешкото тяло?
Има хора, които са добре подготвени, високо образовани и талантливи, но въпреки това не успяват да се изявят и да постигнат в живота и в бизнеса това, което други с далеч по-скромни възможности постигат. Защо е така?
Кандидатствате за работа. Спокойни сте, защото на документи всичко е във Ваша полза. Канят Ви на делова среща – обяд и… отпадате от класацията, дори - и без конкретен разговор по реалните Ви възможности.
Защо става така?
Сбъркахте ли и - в какво?
Какво означава "правилно избрано облекло" и винаги ли Вашето облекло работи във Ваша полза?
Какво точно означава стилно поведение на официалната маса?
Защо добрите маниери на масата днес са от решаващо значение?
Какво е значението на “първото впечатление”?
Какво очакват другите от Вас в дадена ситуация?
А изразните средства на Вашето тяло във Ваша полза ли са?

---

Ваш делови партньор лежи на стола и се поклаща, докато разговаря с вас? Колежката ви има навика да води безкрайни телефонни разговори на висок глас? Или пък интервюирате кандидат за работа, дошъл по джапанки и къси панталони? Дразнещо, нали?

Ако искате да правите по-добро впечатление в деловите си контакти, научете правилата на бизнес етикета. В комбинация с вашия професионализъм, те ще ви помогнат да се откроите от конкуренцията.

Тогава няма да се притеснявате, когато ви поднесат омар или артишок на делова вечеря. И няма да се чудите как да посрещнете гостите на фирмения коктейл или как да изглежда корпоративната ви картичка. Няма да ровите в интернет, когато получите покана за прием със забележката “Black tie” или „R.S.V.P.”

---

Високо качество на живот може да се постигне и да се отстоява само с доброто познаване и с владеенето на добрите форми на общуване и поведение. Защо днес говорим за възраждане на добрите, класическите и утвърдени във вековете форми на общуване и поведение?

---

Книги за етикета са публикувани още в древен Китай след основаването на династията Джоу (около 1100 г. пр. Хр.) и преди времето на Конфуций (551 - 479 г. пр. Хр.), който е оставил коментари върху тях. Поради по-късните промени в текстовете е невъзможно да се каже коя книга се е появила първа.
Една от най-известните книги, посветени на тази тема, е книгата „Обобщение на правилата за приличие" от Джу Ли. Тя включва общо описание на целта на етикета и в подробности обяснява въпроси като: как да се обръщаме към хората?, как да ходим на гости?, как да влизаме в стая, без да изненадваме тези, които са в нея?, какви имена да даваме на децата си?, как да подреждаме маса?, как да се храним в заведения?, да не караме прекалено бързо по улиците на града и много други неща. Другата книга е „Церемония и етикет" от Йи Ли, която може да се окаже по-стара. Тя се занимава със специални събития като: сватби, сбирки за пиене, състезания по стрелба с лък, държавни посещения, погребения и жертвоприношения.

Този пост е редактиран от ISTORIK: 07 септември 2008 - 20:11:34

  • 0
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!

#2 ISTORIK

ISTORIK

    Guardian of Time

  • Глобален Модератор
  • 8143 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Пребиваване:XIII век
  • Интереси:История, археология, археоастрономия, средновековна военна архитектура, военна стратегия и тактика, география, философия, медицина, психотерапия, изобразително изкуство, педагогика, лингвистика, бойни изкуства, шахмат...

Публикувано 07 септември 2008 - 20:18:12

Тест: Доколко сте запознати с бизнес етикета?

1. Баджът с името се закачва на:
a. Левия ревер
б. Десния ревер
в. Няма значение

2. Ако мобилният ви телефон звънне по време на делови разговор, вие трябва:
a. Да се извините и да отговорите на обаждането
б. Да игнорирате позвъняването - имате гласова поща
в. Да сте изключил телефона си преди срещата

3. Запознавате двама души - мениджъра на фирма клиент и вицепрезидента на вашата фирма. Кой на кого ще представите?
a. Мениджърът на вашия вицепрезидент
б. Вицепрезидентът на мениджъра
в. Няма значение кой на кого, важното е да ги запознаете

4. Каните клиент на делова вечеря. Кой трябва да избере ресторанта?
a. Домакинът избира ресторанта
б. Питате клиента къде предпочита да отидете
в. Заедно избирате ресторант

5. Кога се обръщате към някого с малкото му име?
a. Когато и той се обръща към мен с малко име
б. Веднага - това демонстрира готовност за неформално общуване
в. Никога преди изрично да ми е разрешено

6. Вие (мъж) и вашата асистентка (жена) стигате входната врата на сградата, в която отивате на среща. Кой отваря вратата?
a. Вие й отваряте вратата, защото сте възпитан джентълмен, а тя е дама
б. Тя ви отваря вратата, защото сте неин началник
в. Отваря този, който пръв стигне до вратата

7. По невнимание изцапвате дрехите на ваш партньор, с когото сте на обяд. Как постъпвате?
a. Извинявате се, взимате собствената си салфетка и му помагате да почисти дрехите си
б. Извинявате се за несръчността и се отмествате, за да не се изцапате и вие
в. Извинявате се и предлагате да платите химическото чистене на дрехите

8. Вие сте жена и заемате висок пост във фирмата. Седнали сте във фоайето и разговаряте с колеги. Новоназначен служител, също с висок пост, идва към вас, за да ви се представи. Вие:
a. Ставате, подавате ръка, представяте се и представяте колегите си
б. Седите, подавате ръка, представяте се и представяте колегите си
в. Седите и подавате ръка

9. Ако в един ден сте поканени на няколко мероприятия, приемливо ли е да се "покажете" за малко на всички?
a. Не, явяване за малко е невъзпитано
б. Да, но останете поне 15-20 минути и, ако имате връхна дреха, непременно я свалете
в. Не, изберете само едно мероприятие, на което да отидете, а на другите помолете да бъдете извинени

10. Къде се слага чинията за салата или за хляб на официална вечеря?
a. Вдясно от чинията за основно ястие
б. Вляво от чинията за основно ястие
в. По средата над чинията за основно ястие

11. За пръв път сте в офиса на ваш партньор и на бюрото му виждате снимка на деца, които изглеждат на годините на вашите. Започвате "кратък разговор" за децата. Правилно ли е?
a. Да, защото всеки обича децата си.
б. Не. Личните теми не са подходящи за въведение в делови разговор.
в. Да, защото така завързвате непринуден разговор.

12. Група мъже и жени - мъж и жена от вашата фирма и мъж и жена от фирмата на ваши клиенти, пътуват в асансьора. Кой трябва да излезе пръв, когато асансьорът спре?
a. Първо жените
б. Няма значение
в. Този, който е най-близо до вратата

13. Разговорът е за политика. Вие не сте съвсем запознат с последните новини, но имате мнение за кмета на града. Подходящ ли е моментът да споделите мнението си и да разберете мнението на другите?
a. Разбира се, хубаво е човек да изразява мнението си
б. Изчаквате да чуете първо другите мнения, след това казвате и вашето
в. Избягвате да давате мнението си в разговори за политика

14. Как ще запознаете съпругата си с вашия изпълнителен директор?
a. Г-н Иванов, запознайте се със съпругата ми Мая Цекова
б. Мая, това е моят шеф Петър Иванов
в. Мая, запознай се с г-н Иванов. Той е нашият изпълнителен директор

15. На коктейл сте и не виждате познати сред гостите, които разговарят на групи. Домакинът, който може да ви представи, не е наблизо. Как постъпвате?
a. Заставате встрани и чакате да ви заговорят
б. Представяте се, започвате неангажиращ разговор по гореща политическа тема и раздавате визитните си картички
в. Заслушвате се в разговор на група гости и при удобен момент се представяте, за да се запознаете

16. Необходимо ли е да се изпрати благодарствено писмо след делова вечеря, на която сте бил поканен?
a. Обаждането по телефона на следващия ден е достатъчно
б. Изпращане на имейл е абсолютно достатъчно
в. Благодарствените думи в края на вечерята са достатъчни

17. Кой пръв подава ръка при ръкуване в делова среда?

a. Жената - мъжът трябва винаги да изчака жената първа да подаде ръка
б. По-високопоставеният по възраст или по ранг
в. Няма значение

18. Когато отидете на коктейл, трябва ли да поздравите първо домакина, преди да разговаряте с другите гости?
a. Да
б. Не

19. Представяте двама души един на друг, но внезапно забравяте името на втория. Какво ще направите?
a. Извинявате се тактично и отново питате за името на човека, чието име сте забравили
б. Оставяте двамата да се представят един на друг.
в. Представяте ги с длъжностите, които заемат, без да казвате имената им. Те сами ще си ги кажат по време на разговора

20. Представят ви на непознат. За да започнете "светски" разговор, можете ли да го заговорите за:
a. Предстоящите президентски избори
б. Най-новите лекарства за намаляване на холестерол, за които наскоро сте прочели в интернет
в. Ограниченията за пушачи-непушачи, въведени в България
г. Последния концерт, който сте посетили.

http://www.karieri.bg/

Този пост е редактиран от ISTORIK: 07 септември 2008 - 20:30:58

  • 1
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!

#3 ISTORIK

ISTORIK

    Guardian of Time

  • Глобален Модератор
  • 8143 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Пребиваване:XIII век
  • Интереси:История, археология, археоастрономия, средновековна военна архитектура, военна стратегия и тактика, география, философия, медицина, психотерапия, изобразително изкуство, педагогика, лингвистика, бойни изкуства, шахмат...

Публикувано 07 септември 2008 - 20:22:34

Най-често допусканата грешка е неточността

Кристина Крънчева, консултант по протокол и етикет, пред „Капитал Кариери"
Интервюто взе Екатерина ПОПОВА


Г-жо Крънчева, има ли български бизнес етикет?
- Всяка култура си има свой кодекс за общуване. Така че съвсем естествено е да има и специфично български бизнес етикет. Един пример: На делова вечеря ние вдигаме тост „добре дошли" за нашите гости, който обикновено е с ракия и е в началото. Това е типично българско. В повечето европейски страни домакинът вдига тост преди десерта.
Ние сме заимствали много правила от Англия и Франция. Това са страните - люлки на етикета въобще. Пример за това е официалното бизнес облекло, което е задължителна част от бизнес етикета в Англия.
Знаете ли всъщност как се е родил терминът „етикет"? Градинарят на Луи XIV във Версай имал голям проб­лем - не можел да спре благородниците да газят по тревата в кралските градини. Тогава той се принудил да постави „етикети" на различни места, на които пишело „Не газете тревата". След като и това не помогнало, кралят издал декрет, с който се забранявало преминаването през обозначените с табели тревни площи. По-късно „етикети" били раздавани с билетите за съда. В тях имало инструкции къде да се седне и какво да се прави по време на съдебното заседание. Понятието „етикет" се е развило във времето и вече включва в себе си цял комплекс от маниери, церемонии, навици, протокол и правила на поведение. То обаче все още означава и „Не газете тревата"...

До каква степен неумелото поведение влияе върху бизнес партньорството?
- Като имаме предвид засилващата се глобализация на бизнеса, владеенето на деловия етикет е от огромно значение. В днешния конкурентен свят стоките и услугите не се различават много и затова за клиентите разликите се изразяват във вежливостта, имиджа, доверието и усещането за благонадеждност. Деловият етикет дава възможност да се развият оптимални и трайни отношения с партньорите. Липсата на такива умения може да има фатални пос­ледствия за бизнеса, защото, независимо че никой няма да ви го каже директно, вашите партньори ви оценяват на първо място по поведението и комуникационните умения. Това в особена степен важи за международния бизнес, където липсата на познания в областта на бизнес етикета ще ви декласират още в началото и ще си останете с локално значение.

Българските мениджъри владеят ли бизнес етикета?
- От семинарите, които провеждам, съм с впечатление, че малко от българските мениджъри могат да се пох­валят с умения в тази област. Любопитното е, че мениджъри, на които очевидно им липсват първите седем години, имат самочувствието, че всичко си знаят...

На какво успяха да се научат българските бизнесмени през последните 15-16 години?
- Създаването и установяването на правилата на социалния и на бизнес етикета е отнело столетия, изграждането на корпоративна култура - десетилетия. Ние сме в началото на един дълъг път. Много радостно е, че напоследък мениджъри, които имат отношения с международни партньори, вече оценяват необходимостта от усъвършенствуване на комуникационните си умения.

Кои са най-често допусканите грешки?
- Най-често допусканата грешка е неточността. Закъсняваме за срещи, не отговаряме на факсове и електронни писма, не изпълняваме договорни задължения в срок и т.н. Друга груба грешка е безцеремонното използуване на клетъчните телефони по всяко време и навсякъде.

Кои пропуски в поведението са простими?
- Ако се придържаме към правилата на добрия тон и бизнес етикета, няма да ни се налага да търсим отговор на този въпрос. Но простим пропуск е например да си сложите баджа с името на левия ревер вместо на десния, както трябва да бъде, защото при ръкуване погледът инстинктивно минава през дясната половина на тялото на човека отсреща. Друг простим пропуск е на коктейл да държите чашата с дясната си ръка. Добрият тон изисква тя да е в лявата, защото в противен случай при ръкуване рискувате да подадете влажна и студена ръка.

Знаете ли за провалена сделка заради поведенчески гаф?
- Има много такива примери. За съжаление малко хора си дават сметка, че закъснение от половин час за среща (в Австрия например) или неподходящо поведение по време на делова вечеря стоят зад пропуснатата сделка.

Има ли провалени назначения по подобни причини?
- Неотдавна мениджър от една софийска компания ме попита дали правя курсове за поведението по време на интервю за работа. Във фирмата му не била назначена млада жена с необходимата квалификация, тъй като „облеклото вероятно е подходящо за нощен клуб, но крайно неподходящо за работа в нашия офис".

http://www.karieri.bg/

Този пост е редактиран от ISTORIK: 07 септември 2008 - 20:28:09

  • 0
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!

#4 ISTORIK

ISTORIK

    Guardian of Time

  • Глобален Модератор
  • 8143 Мнения:
  • Пол:Мъж
  • Пребиваване:XIII век
  • Интереси:История, археология, археоастрономия, средновековна военна архитектура, военна стратегия и тактика, география, философия, медицина, психотерапия, изобразително изкуство, педагогика, лингвистика, бойни изкуства, шахмат...

Публикувано 07 септември 2008 - 20:26:07

1. Редно ли е да държите ръцете си в джобовете по време на бизнес разговор?
а) Общото правило гласи: Едната ръка в джоба е в реда на нещата, особено при по-дълъг разговор. Това обаче се смята за невъзпитано, когато поздравявате някого.
б) Общото правило гласи: Едната ръка в джоба е в реда на нещата, особено при по-кратък разговор, защото така демонстрирате невъзмутимост. Това обаче се смята за невъзпитано, когато поздравявате някого.
в) Ръцете не бива да се държат в джобовете - това се смята за абсолютно табу.

2. Когато след хранене ножът и вилицата лежат кръстосани в празната чиния, това означава...
а) Че е било вкусно.
б) Че гостът иска допълнително.
в) Че храната не е била достатъчно добра.

3. Как се поздравява при бизнес среща?
а) Мъжете стават, жените остават седнали.
б) Не се прави разлика между половете - всички стават.

4. Най-добрият начин да започнете презентация е:
а) Чакате, докато залата утихне. Тогава заставате пред пулта/проектора/лаптопа и започвате с поздрав/въвеждащи думи.
б) Помолвате учтиво за внимание, представяте се и поздравявате слушателите иззад пулта. След това излизате напред и започвате презентацията.
в) Изчаквате с началото, след това включвате проектора/лаптопа, поздравявате слушателите и започ­вате презентацията.

5. Пишете писмо на семейна двойка. Как ще се обърнете към адресатите?
а) До господин и госпожа Иван Петров...
б) До семейство Петрови...
в) До госпожа Ирена и господин Иван Петрови...

6. Вие сте домакин на обяд или вечеря в ресторант. Как ще платите сметката?
а) Поръчвате сметката да ви бъде донесена на масата и незабележимо слагате при нея кредитната си карта, без да погледнете сметката.
б) Поръчвате сметката да ви бъде донесена на масата, плащате в брой и оставяте бакшиш.
в) Плащате сметката на касата.

7. Пишете писмо до професор доктор Петров. Как ще се обърнете към него?
а) Уважаеми проф. д-р Петров
б) Уважаеми г-н проф. д-р Петров...
в) Уважаеми проф. Петров...

8. Докъде трябва да достига върхът на вратовръзката?
а) До токата на колана.
б) Малко над колана.
в) Около една педя над колана.

9. Седите на масата. Кое от следните действия е недопустимо?
а) Да използвате клечка за зъби.
б) Да отговорите на обаждане по мобилния си телефон.
в) Да си оправяте червилото.

10. Къде се поставя салфетката след хранене?
а) Салфетка от плат се слага сгъната до чинията, хартиената салфетка - върху празната чиния под приборите.
б) Върху чинията под приборите.
в) Салфетката от плат се слага вдясно до чинията, хартиената салфетка - също.

11. Коя титла може да се изпусне при персонално обръщение към човек в съответната държава?
а) Общински съветник в Австрия
б) Директор в Швейцария
в) Доктор в не-немски говореща чужбина

12. Когато хората се запознават...
а) Дамата първа научава името на мъжа
б) Мъжът пръв научава името на дамата

13. Когато хората се запознават...
а) Първо нисшестоящият се представя на висшестоящия
б) Първо висшестоящият се представя на нисшестоящия.

14. Кое твърдение е грешно?
а) Дребни жени не бива да носят твърде дълги поли, дължина до коляното или по-къса е по-подходяща.
б) Минижупите на работното място са абсолютно табу.
в) Полите трябва да бъдат абсолютно непрозрачни.

15. В САЩ антре (Entree) се нарича...
а) Основното ястие.
б) Предястието.
в) Аперитивът.

16. По време на делови обяд или вечеря изведнъж в устата ви попада голяма рибена кост. Как трябва да постъпите?
а) Слагам ръка пред устата си, отстранявам костта и я слагам на ръба на чинията си.
б) Внимателно изплювам костта върху вилицата си и я слагам на ръба на чинията си.

17. Развеждате гост във фирмата и се налага да минете през въртяща врата. Кой минава пръв?
а) Естествено давам предимство на госта.
б) Тръгвам пръв и поемам бутането на вратата.

18. Получавате покана със забележката: Black Tie. Какво означава тя?
а) Смокингът е задължително облекло.
б) Любезно ви молят да носите черна вратовръзка или папионка.

19. Мъжът влиза в ресторанта преди дамата.
а) Правилно.
б) Грешно.

20. В непознат за вас частен дом не бива да звъните след 20 ч.
а) Правилно
б) Грешно.

21. На масата се държи реч след...
а) Супата
б) Основното ястие
в) Края на храненето.

22. Когато се представяте на някого, не бива да назовавате собствената си титла.
а) Правилно
б) Грешно.

23. Стриди (вид миди) се ядат със специални прибори.
а) Правилно
б) Грешно.

24. От малки чаши за супа с дръжка може да се пие.
а) Правилно, след като са изядени твърдите съставки.
б) Грешно, по-добре в чашата да остане малко супа.

25. Винаги трябва първо да прочетете визитната картичка, преди да я приберете.
а) Правилно.
б) Грешно.

http://www.karieri.bg/

Този пост е редактиран от ISTORIK: 07 септември 2008 - 20:31:19

  • 0
Ако мислиш за 1 година напред, посей ориз, ако мислиш за 10 години напред, засади дърво, а ако мислиш за 100 години напред - образовай населението!!!




0 потребител(и) четат тази тема

0 потребители, 0 гости, 0 анонимни