Вие сте тук

17 факта за времето

qa_spacetime

1. Времето минава по-бързо за главата, от колкото за краката ни (ако приемем, че стоим прави). Теорията за относителността на Айнщайн доказва, че колкото по-близо сме до центъра на земята, толкова по-бавно тече времето. На връх Еверест годината е с 15 микросекунди по-къса от тази на морското равнище.
  2. Секундата не е 1/60 от минутата, а „продължителността на 9,192,631,770 периода на излъчване при преход между две свръхфини нива на основното състояние на цезий 133 атом”.
  3. Това, което приемаме като един ден – колкото отнема на Земята да извърши едно завъртане около оста си, всъщност не е 24 часа, а 23 часа, 56 минути и 4,2 секунди. Причината денонощието да бъде 24 часа, е че Земята се отдалечава от орбитата си около слънцето и промяната на нейната позиция удължава по малко денонощието.
  4. Когато са живели динозаврите, годината се е състояла от 370 дни. Въртенето на Земята се забавя, защото гравитацията на Луната действа като съпротивителна сила и така дните стават по-дълги с около 1,7 милисекунди на век.
  5. Най-малката стандартна научна единица за време в „Планк време”. Едно бързо мигване с очи трае около петстотин и петдесет хиляди трилиона планк времена.
  6. Денонощието на Меркурий трае две земни години.
  7. „Сега” не съществува според физиката. Времето и пространството се влияят от гравитацията и от нашата скорост. Айнщайн обобщава това твърдение така: „За физиката, разстоянието между минало, настояще и бъдеще е просто една упорита илюзия”.
  8. На светлината й отнема време да достигне до нас, затова всичко, което виждаме, всъщност е минало. Слънцето, което виждаме през прозореца, е реално на 8 минути и 20 секунди. Светлината от най-близката звезда, Проксима Сентраури, е на цели 4 години.
  9. Новите преживявания наистина изглежда по-дълго остават в паметта от познатите. Това се нарича „ефект на излишната топка” и е причина за чувството, че времето минава по-бързо, когато остаряваме, защото тогава повече неща са ни вече познати.
  10. Времето минава по-бавно, колкото по-бързо човек се движи. Ако летим до звездата Сириус със скорост, равна на 99% от скоростта на светлината, когато се връщаме обратно на земята, хората там ще са остарели с повече от 17 години. Но ние ще сме остарели с по-малко от две години и половина.
  11. Вселената е на 13,8 милиона години. Ако сравним това време с една година – с Големия Взрив като начало в 00:00:01 на 1.01, после динозаврите ще изчезнат на 29 декември и модерните хора ще се появят в 23:54. Христофор Колумб ще плава през Атлантическия океан едва една секунда преди полунощ.
  12. Най-точният часовник, построен някога, е стронциевият часовник, който е точен до секунда повече от 15 милиона години.

Превод: Виктория Симеонова