Вие сте тук

Япония изпраща колектор за космически боклук до Международната космическа станция

С успешното предприемане на своята мисия за снабдяване на космическата станция, Японската космическа агенция подготвя експеримент, който може да формира основата на технология за премахване на космически отломки от орбита.

Япония изстреля товарен кораб, свързан с Международната космическа станция, носещ колектор за „космически боклук“, който бил направен с помощта на компания за рибарски мрежи.

Корабът, кръстен „Kounotori“ (щъркел на японски), излетял от южния остров Танегашима, свързан с H-IIB ракета.

Учени от Японската агенция за аерокосмически изследвания (JAXA) експериментират с въже, което да издърпва боклука от орбита около Земята, почиствайки тонове от космическата бъркотия, включително изхвърлено оборудване от стари сателити и парчета от ракети.

Изстрелването било успешно, след като „сателитът бил премахнат от ракетата“ и поставен в планираната орбита около 15 минути след излитането, каза говорителят на JAXA Nobuyoshi Fujimoto.

Повече от 50 години космически изследвания, от първия изстрелян съветски сателит „Спутник“ през 1957 година насам, са произвели този опасен колан от боклук в орбита. Според приблизително изчисление има повече от 100 милиона парчета в орбита, които представляват нарастваща заплаха за бъдещите изследвания на космоса, казват учените.

Изследователите използват така нареченото електродинамично въже, направено от нишки неръждаема стомана и алуминий. Наречено e Kounotori Integrated Tether Experiment и ще бъде използвано след като приключи снабдителната мисия и товарният кораб излезе от космическата станция.

Идеята е единият край на „въжето” да бъде свързан с боклука, който може да повреди сателитите и космическите кораби.

Очаква се, че ефектът от електричеството, произвеждано от въжето докато се полюшва през магнетичното поле на Земята, ще бъде забавящ за космическия боклук, което би трябвало, казват учените, да го придърпа във все по-ниска орбита. Накрая боклукът ще навлезе в атмосферата на Земята, безопасно изгаряйки преди да има възможност да падне на земята.

JAXA са работили върху проекта заедно с производителя на рибарски мрежи Nitto Seimo, за да разработят въжето, което отнело около 10 години.

„Въжето е направено по технологията на плитките на нашите рибарски мрежи, но беше трудно да преплетем тези толкова тънки материали“, казва инженерът на компанията Katsuya Suzuki. „Дължината на въжето този път е 700 метра, но евентуално ще има нужда да бъде от 5000 до 10 000 метра дълго, за да може да забави набелязания космически боклук.“

Преди са правени и други експерименти с въжета.

Друг говорител за космическата агенция казал, че се надява да вкарат системата за събиране на боклуци в по-редовна употреба до средата на следващото десетилетие.

„Ако успеем в този опит, следващата стъпка ще бъде друг тест с прикачване на единия край на въжето за набелязания обект“, добавя той.

Товарният кораб, изстрелян в петък, носи и други материали за Международната космическа станция, включително батерии и вода за пиене за астронавтите, живеещи там.

Източник: Seeker