Вие сте тук

Химици са създали батерия, захранвана от витамини

cc_flowbattery_16x9

Освен за доброто функциониране на организма, витамините може да се окажат подходящи и за зареждане на батерии. В последната версия на органична поточна батерия – която използва органични съединения, базирани на въглерода, вместо метални йони, за пренос на заряди – учените представят молекула, подобна на ядрото на витамин B2, която пренася енергията. Както другите поточни батерии, и тази съхранява енергия в две течности и генерира електрически ток при разминаването на течностите, които си обменят електрони през мембрана. Тъй като течностите може да бъдат съхранявани в огромни контейнери, тези батерии имат потенциала да запазват огромно количество енергия, генерирана от възобновими източници, като слънчева и вятърна енергия. Обикновено в течностите има метали, като ванадия, в качеството им на електронни совалки. Но тези метали са скъпи или корозират.

Органичните вещества, независимо дали произхождат от петрол, растения или други източници, също са добри електронни совалки. Преди две години, учените създадоха първата органична поточна батерия, използвайки вещество, което се намира в растението ревен. Сега същата група съобщава, че е създала подобна батерия с алоксазин – гръбнакът на витамин В2 (горе). Новата батерия би била по-евтина за производство, отколкото тези, които използват метал, тъй като алоксазинът може лесно да бъде приготвен от достъпни материали при стайна температура. Освен това ще бъде по-малко токсична. Вдъхновеният от витамините материал представя нов клас органична совалка, която може да бъде приспособена по различни начини – да повиши волтажа на батерията или да се осъществяват повече цикли на зареждане, например. Но това предстои да бъде демонстрирано.

Източник: www.sciencemag.org