Вие сте тук

Учени случайно откриха как да преобразуват въглероден диоксид в гориво

Учени от Тенеси твърдят, че по щастлива случайност са преобразували въглероден диоксид в етанол.

Изследователите, които работят в Националната лаборатория в Оук Ридж към Министерството на енергетиката, разработват процес, при който към въглеродния диоксид добавят „нано-остриета” от въглерод и мед, за да трансформират диоксида в етанол.

Етанолът може да бъде превърнат в гориво – бензинът в Бразилия съдържа повече от 25% етанол. Това е причината учените да наричат откритието „технология за превръщане на отпадни продукти в гориво”.

„Открихме някак случайно, че този материал работи“ – казва в изявление главният автор на проучването Адам Рондинон. „Опитвахме се да проучим първата стъпка от една реакция, когато осъзнахме, че катализаторът всъщност осъществява целия процес.“

Експериментът е трябвало да бъде част от дълъг проект, който да изследва как въглеродният диоксид се превръща в етанол. Изследователите смятали, че процесът ще изисква множество стъпки и сложни химически реакции. Но се оказва, че всичко е много по-лесно, отколкото са си мислили. Нужен им е бил само един катализатор (медта), за да трансформират въглеродния диоксид.

Откритието е голям пробив в науката, имайки предвид, че процесът превръща въглероден диоксид – един от замърсителите на въздуха, влияещ за промяната на климата – в гориво, което пък от своя страна произвежда още въглероден диоксид, който пък може да бъде използван за производството на още гориво. (Изгарянето на 4 литра дизел произвежда 10 кг въглероден диоксид.)

Ако технологията стане ефективна и широко разпространена, това може да осигури нова алтернатива за продукцията на изкопаеми горива.

Все още не е ясно обаче дали откритието ще напусне рамките на лабораторията.