Вие сте тук

Техниката за създаване на бебе от трима родители не е безпогрешна

Властите във Великобритания може скоро да одобрят клинично изпитване на т. нар. техника за създаване на „бебе от трима родители”, която има за цел предотвратяване предаването на потенциално фатално генетично заболяване, въпреки нарастващите опасения, че тази техника може би няма да бъде ефективна. Консултативна комисия на Human Fertilisation and Embryology Authority (HFEA – държавен орган, който регулира и инспектира всички клиники във Великобритания, предоставящи ин витро оплождане, изкуствено осеменяване и съхранението на човешка яйцеклетки, сперма или ембриони) съобщи, че процедурата е готова за ограничени клинични изпитвания и се очаква HFEA да обяви окончателното си решение, дали да ги позволи или не, на 15 декември.

Процедурата, която включва прехвърляне на ядро от майчината яйцеклетка в донорска яйцеклетка, съдържаща здрави митохондрии, вече беше използвана за създаването на бебе, родено в Мексико тази година. Но на 30 ноември беше публикувано изследване, което подкрепя опасенията, че техниката може да не успее да предотврати заболяването, ако малко количество от митохондриалната ДНК на майчината яйцеклетка все пак бъде пренесена в донорската клетка и „надвие” здравата донорска митохондирална ДНК.

Учените осъществили ядрения трансфер, използвайки яйцеклетки от четири жени с митохондриални мутации, за да създадат 15 здрави ембриона. Но клетъчни линии стволови клетки от три от тези ембриони били доминирани от увредената майчина митохондриална ДНК, което може да означава, че детето може да страда от заболяването, ако се роди в резултат от такава процедура. Някои учени предполагат, че ако се избират донори на яйцеклетки със сходна митохондриална ДНК, това може да предотврати проблема – практика, която новият доклад на HFEA препоръчва, но не казва, че трябва да бъде задължителна.