Вие сте тук

Спътникът на Марс Фобос е обречен!

1_phobos-nasa

Автор: Светослав Александров

Фобос е една от най-интересните луни в цялата Слънчева система. От една страна интересът на учените е прикован от характерни успоредни бразди, които пресичат повърхността на луната. Първоначално изследователите предполагаха, че браздите са били създадени след сблъсък в далечното минало. Но съгласно нов модел, вече има друго предположение за тях – вероятно браздите са ранен признак за структурно увреждане, което ще унищожи Фобос.

“Ние мислим, че Фобос вече е започнал да се уврежда и че първият признак за това увреждане е получаването на тези бразди”, смята Тери Хърфорд от центъра на НАСА Годард.

От друга страна Фобос се намира изключително близо до Марс. Няма друга луна в Слънчевата система, която да се намира толкова близко до своята планета! Разстоянието между Фобос и Марс възлиза едва на 6 000 километра. Гравитацията на Марс постепенно придърпва Фобос към планетата. Учените са на мнение, че разрушаването на Фобос е неминуемо и ще се случи доста скоро – след около между 30 и 50 милиона години.

Това ще стане в момент, когато орбитата на Фобос достигне своето снижаване до ниво, което се нарича “граница на Рош” – това е точката, когато приливните сили от двете страни на луната са толкова различни, че ще причинят разруха.

На всичкото отгоре има още лоши новини – вътрешният строеж на Фобос наподобява голяма купчина камъни, които едва са прикрепени едни към други, обградени от слой реголит, подобен на пудра. Този слой е с дебелина около 100 метра. Изследователите са на мнение, че слоят е достатъчно еластичен и може да натрупва напрежение, но е и достатъчно крехък, за да може в един момент да настъпи разпадане.

Относно браздите, първоначалната и най-разпространената хипотеза е, че те са се получили от удара, който е образувал кратера Стикни. Но с течение на времето изследователите установили, че браздите не излизат направо от кратера, а от фокална точка наблизо. По-късно е била формулирана нова хипотеза – че браздите са се образували от материал, изхвърлен от Марс, който е попаднал върху Фобос.

Сега обаче е предложена третата хипотеза – браздите са просто резултатите от действието на разрушителните приливни сили.

Фобос може да е обречен, но 30 милиона години са доста далече в бъдещето от гледна точка на човешкия живот. Ще разполагаме с доста време, за да изучим процесите, които протичат на Фобос. А кой знае – може дори да измислим начин да го спасим?

Източник: НАСА

Статията е публикувана в 83-ти брой на сп. Българска Наука.

Изтеглете безплатно новия 90-ти брой на сп. Българска Наука от тук: http://image.nauka.bg/magazine/bg-science90.pdf