Вие сте тук

Секвениран е геномът на бактерията, причинила епидемия от антракс в СССР

Bacillus anthracis

Някои го наричат „биологичният Чернобил”. На 2 април 1979 от съоръжение за биологични оръжия в съветския град Свердловск, по грешка били изпуснати спори на антракс във външната среда. Носен от бавен вятър, облакът се разнесъл на югоизток, оставяйки след себе си 50-километрова следа от болест и смърт сред хора и животни. Най-малко 66 души изгубили живота си, което прави този случай най-смъртоносната епидемия от респираторен антракс в историята на човечеството.

Днес, 37 години по-късно, учените са успели да изолират ДНК на патогена от телата на две жертви и да сглобят целия му геном. Проучването отговаря на един от многото оставащи въпроси за програмата за секретно биологично оръжие на СССР, като показва, че учените не са направили антраксния щам по-резистентен на антибиотици или ваксини. Ако го бяха сторили, то съветстките биологични оръжия щяха да бъдат още по-смъртоносни.

Статията е от новия 4-ти брой на списание Българска Наука и Медицина. За достъп до целия материал натиснете тук.