Вие сте тук

Северното сияние на Марс

2_4

Група изследователи от Европейската космическа агенция (ESA) под ръководството на Жан-Клод Жежар от университета в Лежа (Белгия), анализирали резултатите от 10-годишни наблюдения на марсианското небе и съставили научно описание на рядкото за Марс явление – Северно сияние. То се наблюдава от южния полюс на планетата.

Северното сияние на Земята се появява в районите на Северния и Южния полюс в резултат на смущения в магнитното поле на планетата от слънчевите ветрове – поток от заредени елементарни частици, прелитащи от близки до нас звезди. Сблъсквайки се с молекули и атоми от земната атмосфера, те образуват причудливи преливащи се вълни.

Аналогично явление може да се наблюдава и на други планети със силно магнитно поле – Сатурн и Юпитер. Стана ясно, че подобно явление може да се срещне и на планети без магнитно поле ­– Венера и Марс.

Известно е, че Марс е загубил своето гравитационно поле преди много години. По данни на NASA Mars Global Surveyor, остатъчен магнетизъм се наблюдава в южното полукълбо на планетата. Даже това слабо поле е достатъчно за възникването на сияние в марсианското небе. Марсоходът Mars Express прихванал ултравиолетова светлина в южния хоризонт още през 2003 година.

Оттогава учените са събрали достатъчно сведения, за да разберат по-добре свойствата на това явление. Както пишат изследователи, ултравиолетовото сияние на Марс се наблюдава много рядко и продължава само няколко секунди. По време на 113 нощни наблюдения, сияние се е наблюдавало само 16 пъти, от които потвърдени са само 9.

Работата е в това, че апаратът Mars Express може да контролира яркостта на обектите, разположени на повърхността в течение на дълго време. Наблюденията през атмосферата за него са доста сложни. Установено е, че три от сиянията са наблюдавани на височина 137 км. от повърхността на планетата.

Превод: Анжела Георгиева

Източник: http://scientificrussia.ru/

Статията е публикувана в 83-ти брой на сп. Българска Накука.

Изтеглете безплатно новия 90-ти брой на сп. Българска Наука от тук: http://image.nauka.bg/magazine/bg-science90.pdf