Вие сте тук

Рибите и жабите могат да пренастройват зрението си

frog_eye_closeup

Учените от Вашингтонския университет в Сейнт Луис открили, че рибите и земноводните, движещи се между морето и реките или между сушата и реките, пренастройват своето зрение към възприемането на инфрачервеното излъчване.

На сушата и в морето преобладава синьо-зеленият спектър. В речните води разтворените частици действат като филтър и пропускат основно вълните на червени и инфрачервени части от спектъра. За да се ориентират в новата среда, сьомгата, жабите и рибите Данио използват езима Cyp27c1, който „пренастройва“ тяхното зрение към възприемане на нужните части от спектъра. Този ензим е тясно свързан с наличието на витамин А в организма, който оказва силно влияние върху зрението. Под въздействието на ензим, витамин А1 се преобразува в А2, това променя възприятието на околната среда.

Специално предложение:

Този ензим бил открит в очите на рибата Данио и по повърхностните части на очите на жабата. Интересно е, че жабите гледат във водата и над водата с различни части от очите си, възприемащи съответно различни части от спектъра.

По нови данни, засягащи устройството на очите на рибите и амфибиите, това откритие по мнение на учените може много да помогне в развиващите се отрасли на науката като оптогенетиката. Оптогенетиката се използва при изследвания на дейностите на мозъка, когато невроните се оказват чувствителни към светлината и по този начин учените получават възможност да проследят тяхната дейност. На този етап на невроните въздействат само с помощта на видимия спектър. Ако оптогенетиката успее да усвои намерения ензим, то той ще може да направи невроните чувствителни и на инфрачервеното излъчване. Това ще даде по-големи възможности за изучаване на мозъка.

Превод: Анжела Георгиева

Източник: http://scientificrussia.ru/

Статията е публикувана в брой 83 на сп. Българска Наука.

Изтеглете безплатно новия 90-ти брой на сп. Българска Наука от тук: http://image.nauka.bg/magazine/bg-science90.pdf