Вие сте тук

Птиците и пчелите имат предпочитания към цветовете

Цветята изпълват света ни с прекрасни цветове. Но не винаги е било така.

Credit: Flickr, Michael MK Khor (CC-BY-2.0)

Вкаменелости дават повод да се смята, че цветята са били първоначално прости структури без много  пигмент.

Учени вярват, че цветята са имали скучен външен вид, оцветени в бледо жълто или зелено, преди да започнат да се превръщат в прелестно оцветените цветя, които познаваме днес.

Това се случва, за да привличат продуктивни опрашители – пчелите, които се хранят предимно с нектар и цветен прашец, и птиците, някои от които, като например медоядовите, се хранят с нектар.

Пчелите и птиците виждат света много различно от нас и много растения трябва да адаптират цветовете си към специфичните им визуални системи, твърди доцент Адриан Дайър от Кралския институт по технологии на Мелбърн (RMIT University).

Изследване показва, че има голяма връзка между често срещаните цветове на цветята днес (особено син и бял) и цветовете, които пчелите могат най-добре да разпознават.

Тази връзка е ясно демонстрирана в северното полукълбо, но д-р Дайър и колегите му откриват подобни връзки между цветята и местните пчели в Австралия.

„Показахме, че цветята в Австралия са еволюирали, за да съвпадат с цветното виждане на австралийските пчели“, казва той.

„А заради геоложкото разделение на Австралия от останалия свят, това е била паралелна еволюция, случвала се е независимо.“

„Изследвахме това и в Непал, качихме се на близо 4 500 метра височина и отново видяхме, че много често цветята развиват различни сигнали, за да отговорят на визуалната система на пчелите“, добавя той.

Какво виждат пчелите?

Нашите очи могат да разпознаят три различни цвята – червено, синьо и зелено.

Пчелите не могат да виждат червено, но могат да виждат синьо и зелено така добре, както и ултравиолетова светлина. Това означава, че цветовете при тях изглеждат много по-различно от начина, по който ние ги виждаме, както и че те могат да виждат неща, които ние не можем.

Например, много цветя имат ултравиолетови „знаци“, които насочват към нектара, като тези знаци са невидими за хората, но показват на пчелите къде да намерят нектар в цветето.

„Тези белези са като пътни знаци, които казват на пчелите къде да отидат, за да намерят нектар“, казва д-р Дайър.

„Те са аналогични на стрелки и отбелязват къде са важните части от цветето.“

„Цветето се е развило така, че на опрашителите да им е лесно да открият нектара.“

Друга разлика е, че пчелите имат по-малка зрителна острота от нас.

Зрителната острота, или яснота на зрението, е това, което оптометристите изследват, когато ни накарат да четем букви от табло – колко добре можем да откроим детайлите от разстояние.

В сравнение с хората, пчелите имат ужасна острота. За разлика от големите лещи в човешките очи, пчелите имат очи, които се състоят от множество фасетки (клетки) и които се фокусират добре наблизо, но не и надалеч.

„Те всъщност виждат цветята, когато са сравнително близо, може би на по-малко от 50 или 60 сантиметра“, обяснява д-р Дайър.

Това означава, че пчелите използват повече обонянието, отколкото зрението си, за да намират цветята отдалеч.

Ами птиците?

Acanthorhynchus tenuirostris използват клюновете си, за да стигнат до нектара в цветята Credit: Flickr, Graham Winterflood (CC-BY-SA-2.0)

В много части на Австралия местните растения са еволюирали така, че да имат червени цветове, специално за да привличат птиците.

Някои птици виждат виолетово, синьо, зелено и червено – което  се описва като „виолетова чувствителност“. Други птици са „ултравиолетово чувствителни“, защото виждат по-голяма част от спектъра – включително ултравиолетово.

Повечето от австралийските опрашващи птици – тези, които отиват при цветята за нектар – от семейството на медоядовите, като Acanthorhynchus tenuirostris и Anthochaera paradoxa, както и Zosterops lateralis и многоцветните лори, които принадлежат на различни семейства, имат „виолетово чувствително“ зрение, казва в допълнение изследователят Мани Шрешта от Кралския институт по технологии на Мелбърн, също изследовател в Университета „Монаш“, Мелбърн.

Учените смятат, че причината някои растения да еволюират, за да имат червен оттенък, който привлича птиците, а не пчелите, може да има нещо общо с концепцията за „разпределение на ресурсите“.

При опрашващите цветя, разпределението на ресурсите се случва, когато растението привлича една група опрашители и изключва друга.

Обичайно мислим, че пчелите са полезни за цветята, но те просто се интересуват от нектара, а не от алтруистичното разпространение на цветен прашец, казва д-р Дайър.

„Когато пчелите отиват при цветето, те могат да нанесат вреди на растението и да прогонят другите легитимни опрашители. Така че може да е предимство растенията да вървят към специализация“, казва той.

Какво ще се случи ако няма птици и пчели?

Stilbocarpa polaris е местно растение за остров Макуори. Credit: Flickr, twiddleblat (CC-BY-SA-2.0)

Остров Макуори, който се намира по средата между Нова Зеландия и Антарктида в Тихия океан, няма пчели или птици, които да опрашват растенията.

Вместо тях, основният опрашител на цветя са мухите.

Мухите имат различна система за възприемане на цветовете от птиците и пчелите – което означава, че цветята са се развили със съвсем различни цветове. Вместо ярко сини, розови и червени, в австралийските градини могат да се видят кремаво-бяло-зелени цветя.

„Изглежда мухите имат категорична визуална система, според която виждат четири различни вида цвят. Сякаш имат вродени предпочитания към определени видове жълто“, разказва д-р Дайър.

„Това, което предпочитат, е жълто-зелено-кремавия цвят. Те нямат същите предпочитания като пчелите, така че растенията са се развили по съвсем различен начин.“

Как да привлечете птиците и пчелите в своята градина

Местна пчела от вида Amegilla cingulata. Credit: Flickr, James Niland (CC-BY-2.0)

И така, какви цветове да насадите в градината си, ако искате да примамите птиците и пчелите?

Повечето пчели из градините са медоносните, които за Австралия са внесени видове. Медоносната пчела е изключително общопрактикуваща – ще се нахрани с всяко цвете, стига да не се употребяват пестициди, твърди д-р Дайър.

Но за повече възможности, както медоносните пчели, така и австралийските местни пчели, като Tetragonula carbonaria, имат вродени предпочитания към сини и бели цветя.

Също така, според проф. Дайър, местните пчели харесват местни растения.

„Все още изучаваме какви цветове харесват най-много местните пчели, като Tetrogonula carbonaria и Amegilla cingulata. Но наблюдавам, че Amegilla cingulata ходят по множество различни растения, особено местни – те обичат  австралийските местни растения.“

Ако искате да привлечете птици към градината си, ще направите добре, ако засадите цветя с червен оттенък – като телопея или Grevillea.

Phylidonyris novaehollandiae кацнал сред местната Gastrolobium celsianum. Credit: Mani Shrestha