Вие сте тук

Понякога си струва да миришеш на умираща пчела

THE PICTURE STORE/SCIENCE PHOTO LIBRARY

Миризмата на умираща пчела може да не изглежда привлекателна, но според ново изследване един вид растение я използва, за да заложи умен капан.

Около 5% от растенията използват заблуждаващи тактики, за да привлекат опрашители. Например, някои цветя приличат на женски пчели, за да примамят нетърпеливите мъжки опрашители. Но Ceropegia sandersonii е на по-високо ниво. То разчита на поведението на женските мухи от рода Desmometopa, които се хранят със соковете на пчели, попаднали в капана на растенията хищници.

Използвайки смес от четири компонента, C. sandersonii била способна да имитира миризмата, изпусната от жлезите на медоносните пчели, когато се опитват да ухапят или ужилят, за да се защитят, отбелязват изследователите вCurrent Biology“. Мухите от род Desmometopa след това са примамени в цветето C. sandersonii, като се оказват целите покрити от цветен прашец. Но растението им позволява да избягат и ги примамва към друг цвят, разположен върху същото растение, и така насекомите го опрашват. Така, кръговратът на живот и заблуда продължава.

Превод: Димитър Радев