Вие сте тук

Понякога паразитите могат да причинят раково заболяване при страдащите от ХИВ

110415_ti_tapeworm_new_0

Паразитът Hymenolepis nana (вид тения) може да се превърне в ужасяващ проблем за хората с отслабена имунна система. Случай в Колумбия свидетелства, че тенията може да премине от паразитна форма в развитие на рак.

Случаят е с 41-годишният мъж от Меделин. Той е страдал от Синдрома на придобитата имунна недостатъчност (ХИВ). При посещението си при лекаря се оплаква от следните симптоми – висока температура, кашлица, умора и загуба на тегло, които продължават няколко месеца. Скенера разкрива наличие на тумори в белите дробове, черния дроб, надбъбречните жлези, лимфни възли и други места в тялото му. Лекарите с почуда установяват, че метастазите не са били от човешки ракови клетки. Данните от ДНК анализа са доста шокиращи. Раковите клетки идват от паразита Hymenolepiasis nana.

Докладът по случая е публикуван на 5 ноември от патологът Д-р Атис Мюхленбаш, Американски център за контрол и превенция на заболяванията. Такъв вид тумор обикновено засяга кучета, тасманийски дяволи и миди. Това се смята за първият случай, в който изследователите наблюдават паразита да доведе до рак на човек.
Предполага се, че HIV инфекцията до толкова отслабва имунна система, че стволовите клетки на тенията необезпокоявано се делят и то неконтролируемо. А след това мутациите довеждат до образуване на рак.

Hymenolepiasis nana е най-често срещаната тения в света. Около 75 милиона души я имат. Много от инфектираните никога не проявяват симптоми. Но случая поражда опасения, че страдащите от ХИВ са под опасността от фаталното усложнение.

Статията е публикувана в брой 83 на сп. Българска Наука.

Изтеглете безплатно новия 90-ти брой на сп. Българска Наука от тук: http://image.nauka.bg/magazine/bg-science90.pdf