Вие сте тук

Откриха потенциално обитаема планета, която обикаля около най-близката до нас звезда!

Автор: Светослав Александров

eso-proxima-centaur

Най-накрая! Учените успяха да потвърдят, че около Проксима Кентавър, най-близката до нас звезда, наистина обикаля планета!

Нещо повече – планетата е само малко по-голяма от Земята и се намира в т.нар. “обитаема зона” – регион около звездата, който би позволил вода в течно агрегатно състояние да съществува на нейната повърхност.

Научната публикация със заглавие A terrestrial planet candidate in a temperate orbit around Proxima Centauri с водещ автор G. Anglada-Escudé и колектив ще бъде публикувана в утрешния брой на списание Нейчър.

Откритието наистина отне доста време, за да бъде направено. Учени търсят за планети около най-близката до нас звезда от близо 15 години, но доказателствата все не бяха убедителни. Европейската южна обсерватория (ESO) в Чили разполага с инструменти като UVES (Ultraviolet and Visual Echelle Spectrograph) и High Accuracy Radial velocity Planet Searcher (HARPS), които позволяват на изследователите да откриват колебанията в орбитата на дадена звезда, показателни за наличието на планети.

През 2013 година за пръв път са получени данни, показателни за планета, но тогава все още не са убедителни. Затова учените откриха кампания с име “Бледа червена точка” (линк към уебсайта), като името е дадено в чест на легендарния популяризатор на науката Карл Сейгън, съчинил известната фраза “бледа синя точка”, описваща как нашата планета Земя се вижда от далечния космос.

Екипът, стоящ зад “Бледа червена точка”, използваше инструмента HARPS да наблюдава Проксима Кентавър всяка нощ от 19-ти януари 2016 г. до 31-ви март. Данните бяха комбинирани с данни от UVES и по-предишни наблюдения на HARPS. Резултатите бяха сравнени и с данни от други телескопи. Трябваше да бъде отсята възможността, че става въпрос не за вариации в активността на самата звезда Проксима Кентавър, а наистина за планета. Червените джуджета, каквото е Проксима Кентавър, са активни звезди и могат да имитират поведението на планета, без да има такава, по различни начини. Не е чудно, защо откритието толкова се забави и чак сега може да се каже с голяма увереност – наистина е планета!

Новооткритата планета е с маса 1.3 пъти тази на Земята и е на 7 милиона километра от Проксима Кентавър – едва 5% от разстоянието между Земята и нашето Слънце! Една местна година продължава само 11.2 земни дни. Да, орбитата на планетата е по-малка от тази на Меркурий, но понеже звездата е по-бледа от Слънцето, тя лежи в т.нар. “обитаема зона” и може би наистина на повърхността й има вода, а защо не и живот?

Оттук насетне започва сериозното изучаване на новооткритата планета. Ще бъдат използвани както текущи инструменти, така и бъдещи телескопи като Европейския изключително голям телескоп (E-ELT). За съжаление наблюденията ще бъдат затруднени от факта, че планетата не минава пред диска на звездата си от перспективата на Земята, което трудно би позволило изучаването на атмосферните спектри.

И въпреки това възможности ще има занапред. За разлика от много други звезди, които се намират на стотици и хиляди светлинни години от нас, Проксима Кентавър е на разстояние едва 4.2 светлинни години! Време е космическите агенции да положат усилия и да обмислят възможностите за реализиране на първата междузвездна мисия.

За повече информация: ESO