Вие сте тук

Открита е проказа при червените катерици на Британските острови

Червена катерица с проказа на ухото и муцуната

Проказата е била открита при червените катерици на Британските острови и учените вярват, че те са били заразени с обезобразяващото заболяване от векове.

Застрашените животни носят същата бактерия, която причинява и заболяването при човека, разкрива проучване. Като резултат има поражения на техните муцуни, уши и лапи, в добавка към намаляването на броя им, причинено от нахлуващите сиви катерици, които изглежда са имунизирани към болестта.

Възможно е хората да са прихванали проказата от червените катерици в миналото, тъй като козината и месото им били ценени. Но последният случай на проказа в Обединеното кралство бил през 1798 година, което показва, че сега рискът е изключително малък.

Специално предложение:

„Трябва да сме още по-загрижени за катериците сега и да не ги стресираме“, казва професор Anna Meredith от Университетът в Единбург и един от ръководителите на новото изследване. “Открихме, че е разпространена из цяла Великобритания и Ирландия, но не искаме хората да се безпокоят. Проказата е тук от дълго време, но не е имало случаи на заболели хора от стотици години.“

Въпреки това, Meredith казва: „Трябва да бъдем благоразумни – не искаме хората да ги галят. Ако намерите мъртва червена катерица, предлагаме ви да носите ръкавици, за да я вдигнете, или използвайте найлонова торбичка, и си мийте ръцете“.

Изненадващото откритие може да помогне на останалите 220 000 души в други краища на света, които заболяват от проказа всяка година, като обясни защо е било трудно да се премахне заболяването, въпреки наличността на ефективно лечение.

Проказата дълго е била смятана за болест, която се предава от един човек на друг. Но новото откритие показва, че може да съществува и при животни и сега учените ще търсят животински източници на заболяването, където проказата се е запазила. „Има важно значение за човешкото здраве“, казва Meredith. Плъховете и мишките са гризачи като катериците, но високите нива на имунитет означават, че е малко вероятно те да са източниците.

Здрава червена катерица

„Забележително е, че бактерията на проказата е устояла в продължение на векове незабелязана в дивите популации на Британските острови“, казва професор Timothy Stinear от Университета в Мелбърн, Австралия, която не е част от изследователския екип. „Откритието на резервоари в околната среда има критично значение за унищожаването на заболявания като проказата, които са поразявали човечеството прекалено дълго.“

В новото проучване, публикувано в списание Science, учените са изследвали повече от 100 мъртви червени катерици от Англия, Шотландия и Ирландия и са използвали ДНК анализ, за да идентифицират бактерията на проказата. Катериците на остров Браунси в графство Дорсет носят бактериалния щам, отговорен за разпространението на проказата в Обединеното кралство през средните векове. Същият щам се пренася и от единствения друг познат резервоар на проказата – деветопоясният броненосец, който е причинил няколко случая на заболяването при хора във Флорида.

Катериците на остров Уайт, Шотландия и Ирландия са заразени с различен щам, който е бил открит едва през 2008 година. Той причинява случаите на проказа в Мексико днес. Учените смятат, че двата щама са се крили в популациите на катериците за векове и били пренесени до двете Америки от ранни европейски колонисти от Континента. Било е трудно да се потвърди проказата, докато не били развити модерните молекулярни техники.

Да се лекуват червените катерици от проказа не е практично – антибиотиците трябва да бъдат давани по 3 пъти на ден в продължение на 6 месеца, но сега учените ще изследват как заразата се предава сред животните.

При хората бактерията се разпространява чрез кашляне и кихане, въпреки че много хора са естествено имунизирани. Ако близкият контакт също е необходим за предаването на заразата между катериците, тогава, например, могат да бъдат отстранени хранилките, които събират катериците на групи.

Angela Cott, управител на National Trust за остров Браунси, казва: „Надяваме се, че ще разберем как най-добре да се грижим за дивите червени катерици на Браунси. Островът остава вълнуващо място, на което хората могат да се наслаждават на дивата природа“.

Източник: