Вие сте тук

НАСА избра да изстреля две мисии до астероиди през 2021 и 2023 година

Илюстрация: Вляво – мисията Lucy, вдясно – мисията Psyche. Image credit : SwRI and SSL/Peter Rubin

Автор: Светослав Александров

На 4-ти януари НАСА оповести избора си за нискобюджетни междупланетни мисии, които ще бъдат изстреляни в началото на следващото десетилетие. Агенцията трябваше да се спре на две от общо пет предложения към нискобюджетната програма Discovery – и резултатите вече са ясни. Някои от космическите ентусиасти са доволни, но други са дълбоко разочаровани.

За огромно съжаление нито едно от предложенията за мисия до Венера не беше прието – през ситото не мина нито венерианският спускаем апарат DAVINCI, нито орбиталният VERITAS. Учените, които искат да изучават Венера, трябва да преглътнат за пореден път горчивото разочарование, свързано с отказа на НАСА да посети планетата. За последен път НАСА изстреля космически апарат до Венера през 1989 година. Очакваше се, че след 25-годишно затишие агенцията ще обърне внимание на планетата, но уви… уви, голямо уви!

Вместо това агенцията избра и двете мисии, които ще бъдат изстреляни в началото на следващото десетилетие, да посетят астероиди.

Мисия Lucy ще излети първа – през 2021 година. Тя ще посети астероид от главния астероиден пояс през 2025 година. Но това няма да е единствената й цел – между 2027 и 2033 г. Lucy ще посети общо шест астероида от типа на Юпитеровите троянски астероиди – това са астероиди, които са захванати от мощното гравитационно поле на Юпитер. Счита се, че те са останки от формирането на ранната Слънчева система и могат да помогнат за разгадаването на тайните на ранната еволюция.

Мисия Psyche ще излети през 2023 година и ще посети огромен метален астероид с диаметър 210 километра. Повечето астероиди са съставени от скали или лед, но този астероид, известен под названието 16 Psyche, е създаден главно от желязо и никел. Поради това се смята, че по химичен състав е сходен с ядрото на Земята. Учените се чудят дали 16 Psyche не е останка от някакво древно планетарно ядро.

Като допълнение към мисиите Lucy и Psyche, НАСА избра да удължи с още една година мисия NEOCam, която следи за потенциално опасни астероиди в близост до Земята.

“За това съществуват мисиите на програма Discovery – смело да посетим места, където никога не сме били, за да осигурим провеждането на новаторска наука”, съобщава Томас Зърбъхен, заместник администратор към научното управление на НАСА във Вашингтон.

За повече информация: НАСА