Вие сте тук

Можете да „навлезете“ в тази невероятна 1.6-гигапикселова снимка на Малкия Магеланов облак

ESO/VISTA

Малкият Магеланов облак (ММО) е един от главните обекти, наблюдавани по южното небе, както и най-близката галактика джудже. ММО и големият му брат – Големият Магеланов облак, впечатляват човечеството от дълбока древност, а сега ще ги видим както никога преди.

ММО е деформиран от гравитационното привличане на други галактики в системата. Това го е направило доста активен, като в него се формират много нови звезди. И тъй като се намира на едва 200 000 светлинни години от нас, ММО е идеален кандидат за изучаване на звездната еволюция. Това, което създаваше проблеми досега, беше звездният прах. ММО е много прашен обект и получаването на пълния му образ беше трудно.

За щастие, сега астрономите могат да разчитат на телескопа VISTA (Visible and Infrared Survey Telescope), който е успял да проникне през прахоляка и да представи невероятно 1.6-гигапикселово (43 223 x 38 236 пиксела) изображение на галактиката джудже.

Освен че изображението е толкова красиво, то е и изпълнено с важни научни данни. Международен екип от учени, воден от Stefano Rubele от University of Padova, е анализирал тези данни и открил нещо неочаквано. Повечето звезди в ММО са се формирали по-скоро, в сравнение с по-големи галактики в локалната вселена. Данните показват периоди на повишено звездно формиране преди 1,5 и 5 милиарда години.

Откритието, публикувано в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society, е предварителен резултат от по-амбициозен проект. Изследването на Магелановите облаци чрез VISTA (VMC) цели да разгадае историите на звездно формиране на Малкия и Големия Магеланов облак, както и конструирането на триизмерна карта на двете галактики джуджета.

VMC ни предоставя несравним и ясен поглед към ММО. Екипът, който стои зад проучването, вече е публикувал десетки статии и предстоят още много, след като успяхме да погледнем толкова детайлно в един от нашите космически другари.

Вижте невероятното изображение на галактиката тук.

Източник: IFLS