Вие сте тук

Миниатюрна ракета би могла да доставя лекарства и да преследва рака в тялото ни

David A. Gregory (University of Sheffield)

„Инжектирайте си доза приключение!” Това е мотото на филмаInnerspace от 1987 година, в който се разказва за миниатюризирана капсула, която се инжектира в човешкото тяло. Нелепо, нали? Е, изглежда технологиите днес ни доближават до осъществяването поне на част от налудничавите идеи във филма. Инженери от Университета на Шефилд в Англия са разработили микроскопична ракета, която според тях един ден може да бъде инжектирана в човешкото тяло и да доставя медикаменти или дори да локализира ракови клетки.

Имало е и други миниатюрни ракети, проектирани да „плуват” в течност (включително в човешки серум), но тези са по-малки, по-безопасни и евтини за производство, според изявление на ръководителя на проекта Xiubo Zhao пред Popular Science. Те са построени с помощта на иновативен мастиленоструен 3D принтер, който смесва течна коприна с един ензим. Когато напоената с ензима структура се поставив течност с водороден пероксид за гориво, ензимът реагира с образуване на мехурчета кислород, които придвижват ракетката напред. Изследователите успели да контролират траекторията на ракетата, чрез изменяне на местоположението на ензима.

Прочетете целия материал в третия брой на новото списание “Българска наука и медицина”: http://medicina.nauka.bg/category/broij3