Вие сте тук

Маймуните бонобо също се нуждаят от очила

Credit: Anup Shah/Visuals Unlimited, Inc.

Очилата може и да са на мода сега, но в продължение на векове те са били скучен аксесоар на възрастните хора, носени само в случай на нарушено зрение. Нови проучвания показват, че застаряващи представители на вида бонобо (шимпанзе-джудже) могат също да имат полза от чифт очила – не за четене, а за пощене. Много възрастни бонобо пощят своите партньори от една ръка разстояние, а не само от няколко сантиметра, по същия начин, както по-възрастните хора често държат вестниците по-далеч, за да могат да ги четат. Това накарало изследователите да смятат, че маймуните вероятно също губят близкото си зрение с напредването на възрастта.

За да проверят хипотезата си, учените фотографирали 14 бонобо от различни възрастови групи, докато се пощели един друг (вижте снимката) и измерили разстоянието между ръцете и лицата им. Чрез анализ на това как това така нареченото ”разстояние на пощене” варира от една маймуна до друга маймуна, учените установили, че то се увеличава пропорционално на възрастта. Те съобщават това в Current Biology. И тъй като както хората, така и маймуните, показват признаци на далекогледство около 40-годишна възраст, влошаването на човешкото зрение може да не е резултат само от взирането в екрани и дребен шрифт, казват учените…