Вие сте тук

Листо от спанак е преобразено в тъкан на биещо човешко сърце

Използвайки растението като скеле, учените са създали мини версия на работещо сърце, което може един ден да помогне при регенерацията на тъкани.

Листо от спанак, след процес на изолиране на извънклетъчния матрикс от тъканта на клетките, преди да се добави боя, за да се тества способността му да филтрира кръв през тъканите. Credit: WORCESTER POLYTECHNIC INSTITUTE
Снимка на листо от спанак след като успешно е демонстрирало, че червената боя може да се изпомпва през жилите му, симулирайки кръвта, кислорода и хранителните вещества, от които има нужда тъканта от човешко сърце, за да расте. Credit: WORCESTER POLYTECHNIC INSTITUTE

Учените са открили начин да използват спанак, за да създадат работещ мускул на човешко сърце и с това потенциално решават отдавнашен проблем при усилията да се възстановяват повредени органи.

Изследването им, публикувано този месец в списанието Biomaterials, предлага нов начин за отглеждане на васкуларна система, което е било спънка за тъканното инженерство.

Учените вече са създавали човешка тъкан в голям мащаб в лаборатория, използвайки методи като 3D принт, но е било много по-трудно да развият малките, деликатни кръвоносни съдове, които са жизненоважни за здравето на тъканта.

„Основният ограничаващ фактор за тъканното инженерство… е липсата на васкуларна мрежа“, казва съавторът на изследването Joshua Gershlak, дипломиран студент от Уорчестърския политехнически институт (WPI) в Масачузетс, във видео, описващо го. „Без тази васкуларна мрежа много от тъканите загиват.“

Една от определящите характерни черти на листото е разклонената мрежа от жили, която доставя вода и хранителни вещества до клетките му. Сега учените са използвали жилите на растението, за да имитират начина, по който кръвта се движи през човешките тъкани. Работата включва частично променяне на листото от спанак, за да се премахнат растителните му клетки, което оставя скелет от целулоза.

„Целулозата е биосъвместима и е била използвана за разнообразни цели в регенеративната медицина, като хрущялното тъканно инженерство, костното тъканно инженерство и лекуването на рани“, пишат авторите в своята статия.

След това екипът залял растителния скелет с живи човешки клетки, за да порасне човешката тъкан върху спаначното скеле около малките жилки. Веднъж щом превърнал листото от спанак в нещо като мини сърце, екипът пуснал течности и микроскопични зрънца през жилите, за да покажат, че кръвните клетки могат да се движат през тази система.

Крайната цел е да може да се замени увредената тъкан при пациенти, които са претърпели сърдечен удар или са страдали от други сърдечни проблеми, които спират съкращенията на сърцето. Като кръвоносни съдове, вените в модифицираните листа могат да доставят кислород през цялата ивица от заменена тъкан, което е решаващо при произвеждането на нова сърдечна тъкан.

Изследователският екип казва, че същите методи могат да бъдат използвани с различни видове растения, за да се възстановят разнообразни тъкани в тялото. Например, заменянето на клетки в дърво може един ден да помогне за поправянето на човешки кости.

„Имаме още много работа, но досега това е много обещаващо“, казва съавторът на изследването Glenn Gaudette, също от WPI, в изявление за медиите. „Адаптирането на изобилието от растения, които фермерите култивират от хиляди години, за употреба в тъканното инженерство може да реши множество проблеми, които ограничават развитието на тази научна област.“

Източник: National Geographic