Вие сте тук

Как да четете книга, без да я отваряте

Автор
Превод: Даниела Станчева
093016_ec_closed-book_feat_free.jpg

До любителите на книгите: Учените измислиха нов начин за четене без напукване на гръбната корица и без риск да се порежете на хартията (и не, не говорим за електронни книги). Новият метод използва терахерцова радиация – светлина с дължина на вълната между тези на микровълновите и инфрачервените вълни – и позволява да се види текстът на затворена книга. Технологията не е предназначена за нашите всекидневни четива, а за ценни книги, твърде деликатни, за да бъдат разгръщани.

Barmak Heshmat от MIT и колегите му стартират проекта с книга от девет страници и твърда хартия, като на всяка страница е изписана по една буква. Като изложили книгата на терахерцова радиация и отчели отразените вълни, учените успели да прочетат написаното вътре.

Разликата в начина, по който радиацията взаимодейства с мастилото и хартията, позволява на изследователите да получат сенчести очертания на написаното и чрез алгоритъм за буквено разпознаване те разшифроват символите. Учените преминават от една страница на друга, като използват вълни, които трябва да проникнат все по-надълбоко преди да се отразят и следователно отнема повече време, за да се върнат назад.

Историците също биха могли да използват тази техника, за да откриват подписа на художника, скрит под пластовете на картина. Друг е въпросът, ако се ровиш в заключения дневник на сестра си…