Вие сте тук

Искам детето ми да заобича книгите!

Автор: Яна Ненчева

book

Обърни внимание как ядеш крушата. Обелена или просто измита на чешмата с ледена вода, прилежно нарязана в чинийка или обичаш да отхапваш от нея големи хапки, докато лепкавия сок се стича към ръкава ти? Сега си помисли, как баба ти ти е давала круши, когато си бил дете. Има два варианта. Единият е да си мразил обелката, а баба ти никога да не ти е давала обелена круша, заради което сега винаги ги белиш. Другият е толкова да ти е харесвала свободата да си лепкав на село, че и сега когато си отхапваш да не ти пука от мръсния ръкав. Първия случай е „анти-модел” на това, което си видял вкъщи, а вторият е „модел”, който имитираш.

Пределно ясно е, че децата наблюдават поведението на възрастните, през съзнанието си пречупват това поведение и развиват характера си. За това ето няколко идеи, как да вдъхновите малкото човече до себе си, да израсне човек, за който качествената книга е необходимост.

  1. Покажете му, че вие самите обичате да четете. Как? Ами поставяйте книгите и списанията на видими места в дома си. Освен домашен уют, това показва, че книгите са част от ежедневието ви.
  2. Прекарвайте времето си заедно като четете книги за мистерии (подходящи за възрастта му естествено), заедно анализирайте следите и отгатвайте извършителя. Това са хубави семейни моменти, които ще асоциира с книгите.
  3. Четете заедно, след което обсъждате, коя част от историята ви се е сторила интересна и защо.
  4. Погрижете се да създадете уютно и удобно място за четене. Например удобен фотьойл и лампа с мека светлина щадяща очите. Нека четенето се превърне в спокойно занимание на място за отмора.
  5. Когато се разхождате семейно посещавайте и библиотеката. Може да предложите на детето си книгите, които вие самите сте харесвали като малки, но ако усетите, че не проявява интерес не му ги натрапвайте. Уважавайте интересите му.
  6. Поощрявайте го да пише. Нека твори – истории от пътувания, писма, стихове, песнички, каквото му е на сърце, дори нека си води личен дневник (в който знам,любопитно е какво пише, но не поглеждайте!!).
  7. Провокирайте го да направи комикс с герои – било от книгата, която чете или на история плод на неговото въображение.
  8. Интересувайте се от това, какво обича да чете. Водете разговори за книги. Разпитайте го (не като на полицейски разпит естествено) например за това:

– каква е историята;

– кои са главните герои;

– какво се случва с тях;

– какво мисли за изборите, които те правят;

– би ли препоръчал книгата на приятелите си.

Само не му натрапвайте да чете на всяка цена, за да не се получи анти-модел и да постигнете обратният ефект. Успех, родители!

Материалът е публикуван в 83-ти брой, който може да прочетете безплатно тук: https://issuu.com/bgnauka/docs/bgnauka83

Изтеглете безплатно новия 90-ти брой на сп. Българска Наука от тук: http://image.nauka.bg/magazine/bg-science90.pdf

Коментари

коментара

Related posts

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close