Вие сте тук

Защо някои тъмнокоси мъже имат рижави бради?

През последните близо 4 години сред мъжете на възраст от 18 до 60 години върлува мания за пускане на дълга брада. Експертите подцениха ситуацията и не успяха да изчислят, че това ще продължи толкова дълго…

Докато все повече мъже се впускат в косматото приключение, вие сигурно сте се запитвали защо толкова много бради са рижави, въпреки че мъжете са тъмнокоси. А дори няма червенокоси хора в семействата им.

Озадачен от този въпрос, Adriaan Schiphorst от Motherboard се свързал с Petra Haak-Bloem от Erfocentrum – холандска организация, която популяризира генетиката и информираността за генетични заболявания, за да открият отговора.

Тя му обяснила, че всичко се свежда до гена MC1R. Генът, който кодира цвета на косата е непълно доминантен, което означава, че цветът на окосмяването не се определя толкова просто, т.е. един ген не кодира просто един цвят. Гените могат да се проявяват по различен начин в различните области на тялото като главата, брадата, веждите или интимните части.

Haak-Bloem обяснява, че всичко е свързано с гените, които кодират количеството различни пигменти, наречени меланин, в косата. Тя казва, че цветът на окосмяването зависи от два от тези пигменти: еумеланин – черния пигмент, и феомеланин – червен пигмент.

“Преди повече от десетилетие учените открили, че един ген (MC1R), разпложен на хромозома 16, играе важна роля в това хората да имат червени коси. Задачата на MC1R е да произвежда протеин, наречен меланокортин 1. Този протеин играе важна роля в превръщането на феомеланин в еумеланин“, казва тя.

“Когато човек наследи две мутирали версии на гена MC1R (по една от всеки родител), по-малко феомеланин се превръща в еумеланин. Феомеланинът се натрупва в пигментните клетки и така човекът има червена коса и светла кожа.”

Haak-Bloem също каза, че ако се наследи само един от тези мутирали гени, червено окосмяване може да се появи на отделни места, поради разнообразието от начини, по които генът може да се прояви.

Превод: Цветелина Христова