Вие сте тук

Защо не ядем други хора за вечеря? Ново изследване върху канибализма казва, че причината е в твърде малкото калории

Credit: Mike Robinson / Alamy Stock Photo

Хората може да са голяма работа, но едва ли са най-хранителните същества (въпреки доказателствата за канибализъм, като тези черепи, открити на остров на Фиджи, на снимката).

Ново, леко страховито изследване, базирано върху калориите, които средностатистическият човек съдържа, предполага, че яденето на хора е било предимно ритуално, а не диетично, в природата на хоминидите, включително Homo erectus, H. antecessor, неандерталците и ранните съвременни хора. За да открие точно колко калории съдържа средностатистическото човешко тяло, един изследовател използвал две проучвания от 1945 и 1956 година, които анализират химичните компоненти на четирима възрастни мъже, чиито тела били дарени за науката. Средно един възрастен мъж съдържа 125 882 калории от мазнини и протеини, достатъчно за да задоволи дневната нужда на повече от 60 души. (Коя е най-богатата на енергия част от тялото? Мазнините, с цели 49 399 калории на човек. Коя е най-малко богатата? Зъбите, със само 36 калории.) Цифрите показват долната граница, тъй като неандерталците и други изчезнали хоминиди вероятно са имали повече мускулна маса, отколкото съвременните хора.

И все пак, когато се сравни с други животни, лесно достъпни за древните хора, като мамутите (3 600 000 калории), вълнестите носорози (1 260 000 калории) и зубрите (979 200 калории), то едва ли си струва да ловуваш хоминиди, които са също толкова хитри и опасни, колкото ловците, заключават изследователите за Scientific Reports. Някои примери за канибализъм от девет Палеолитни селища в Европа, които датират от преди 936 000 до 14 700 години, могат да бъдат сведени до продължително гладуване или нежеланието да пропиляват добро тяло, което е умряло по естествени причини. Но изследването предполага, че в повечето случаи праисторическият канибализъм е предимно ритуален в природата, като утвърждаване на победа над потенциално вкусен враг.

Брой на калориите за канибали. Този статистически анализ на средната енергия в частите на човешкото тяло помогнал да убеди учените, че човешкият канибализъм бил предимно ритуален – не диетичен. Credit: Science