Вие сте тук

Защо морските птици ядат пластмаса? Ухае им вкусно

Jens Metschurat/Alamy Stock Photo

До 2050 г. близо 200 вида морски птици – от пингвини до буревестници, ще ядат пластмаса. Но това, което ги примамва към тези често смъртоносни отпадъци е повече от приликата им с вкусна медуза или морски водорасли. Миризмата на пластмасата, когато е покрита с водорасли, също е примамлива за някои морски птици, отбелязва ново проучване.

За да открият защо това е така, изследователите връзват торби, пълни с три типа пластмасови гранули, за шамандурите на калифорнийския бряг. Те откриват, че плаващите гранули съдържат химичен елемент, наречен диметилсулфид – вторичен продукт, получен от разлагащи се водорасли и други микроорганизми. Тъй като тези, които ядат водорасли, са сами по себе си плячка за морските птици, диметилсулфидът е сигнал за много видове морски птици, че наблизо има храна, и когато кацнат в богата на диметилсулфид вода, те поглъщат всяко подобие на храна, намиращо се в нея. Х

Химическите анализи показват, че отнема по-малко от месец за някои видове пластмаса да изпуснат издайнически аромат, докладват изследователите онлайн в „Science Advances“. Тъй като подобните пластмасови частици директно от производителя не излъчват диметилсулфид, може би миризмата идва от водораслите, разполагащи се по повърхността на гранулите, и от диметилсулфида, който адсорбират от морската вода.

Специално предложение:

Екипът също открил, че диметилсулфидът играе ключова роля за поглъщането на пластмасата: само 8% от птиците, които не реагират на диметилсулфид, са яли пластмаса в сравнение с 48% от птиците, за които веществото представлява сигнал за хранене. Екипът се надява, че решението на проблема ще бъде намерено, може би под формата на нови пластмаси, които не се покриват от произвеждащи диметилсулфид организми.

Превод: Димитър Радев