Вие сте тук

Елън Мъск и SpaceX изпращат хора на Луната

ЕРАТА НА КОМЕРСИАЛНИТЕ КОСМИЧЕСКИ ПОЛЕТИ

Науката за ракетите не е лесна. Попитайте всеки инженер. Тя не е и евтина. Просто попитайте НАСА. За щастие, през последните години, редица търговски космически компании се намесиха, за да помогнат на националните космически агенции да разширят своя обхват до краен предел.

Иновативни компании като SpaceX на Елън Мъск и Blue Origin на Джеф Безос са ускорили значително развитието на многократно използваемите ракети. По този начин драстично се намаляват разходите за напускане на нашата „бледа синя точица“ и са подобрени както способността ни да се изследва Космоса, така и капацитетът на учените за провеждане на изследвания отвъд Земята.

По-конкретно, през 2012 г. SpaceX стана първата частна космическа компания, която достави товар до Международната космическа станция (МКС). Преди това този монументален подвиг е нещо, което е било постигано само от световните правителства.

В момента компанията работи върху Crew Dragon – космически кораб от ново поколение, който е проектиран да превозва хора до МКС. Някой ден SpaceX дори планира да кацне на Марс, а ако питаме Мъск, хората ще бъдат на Червената планета – вероятно живеейки там завинаги, някъде през следващото десетилетие. В крайна сметка, частните космически компании носят нашите пари в Космоса. Това е така, защото успешното повторно използване на бустери е важна част за понижаване на разходите за изстрелвания… а това е нещо, в което световните правителства се провалиха.
С тази технология няма да се налага да изграждаме изцяло нови ракети за всяка една мисия. Според президента на SpaceX Гуин Шотуел повторната употреба може да намали разходите за ракетни изстрелвания със зашеметяващите 30 процента.

Аналогично Мъск твърди, че такива ракети са ключът към истински икономична приложима космическа индустрия: “Превозно средство за изцяло многократна употреба никога не е правено досега. Това наистина е фундаменталният пробив, нужен, за да се революционизира достъпът до Космоса. Ако човек може да разбере как ефективно да използва повторно ракети, както самолетите, разходите за достъп до Космоса ще бъдат намалени с около едно на сто.”

Blue Origin следва тези настроения, а Безос нарича тези технологии “Светият Граал на ракетостроенето.” След първото кацане на многократно използваемата ракета New Shepard на Blue Origin, Безос пише: “Смятам, че това е нов Златен век на космическите изследвания. Първият Златен век беше през 60-те години. Дълго време трамбоваме. На прага сме на нов Златен век в ракетостроенето. Вярвам, че един ден всички ракети ще имат колесници.” Това означава, че можем да имаме по-чести и по-евтини изстрелвания. Това от своя страна означава по-бърз напредък както в търговските космически полети, така и в отвъдземните изследвания и проучвания. Накратко, частните космически полети създават нова епоха в нашето пътуване из Космоса.

НАГОРЕ И ОТВЪД

Мъск заяви, че SpaceX ще изпрати двама души на разходка около Луната до края на 2018 г. Космическата компанията казва в изявление, че двете лица “вече са заплатили значителен депозит” за мисия до Луната. Първоначалното обучение, заедно с тестовете за здраве и физическо състояние са назначени за по-късно тази година, добавя SpaceX.
В крайна сметка това е първият полет до Луната с екипаж след повече от 45 години и SpaceX изтъква значимостта на тази задача: “Подобно на астронавтите от Аполо преди тях, тези хора ще пътуват в Космоса, носейки надеждите и мечтите на цялото човечество, водени от универсалния човешки изследователски дух.”

SpaceX очертава и естеството на проекта и разяснява графика:

SpaceX започна преговори с две частни лица за пътешествие около Луната в края на следващата година. Те вече са заплатили значителен депозит за мисия до Луната … Очакваме да проведем тестове за здраве и физическо състояние, както и да започнем първоначално обучение по-късно тази година. Други летателни екипи също изразиха силен интерес и очакваме още да последват. Допълнителна информация за екипите на полетите ще бъде обявена в зависимост от тяхното одобряване и потвърждение на резултатите от изпитванията за здраве и физическо състояние. Поетапно, в началото SpaceX планира да пусне космическия кораб Crew Dragon (Dragon Версия 2) до МКС без хора на борда тази година, а след това последваща мисия с екипаж ще лети през второто тримесечие на 2018 г. От там, екипът ще се отправи към Луната – важен момент, тъй като се преследва крайната цел – транспортиране на хора на Марс.

Превод: Гергана Димитрова