Вие сте тук

Девет забележителни жени в науката и технологиите

Само 28% от изследователите в науката, технологиите, инженерството и математиката са жени. Този процент е изключително нисък и дори тревожен. Големи таланти биват пропилявани, тъй като жените често са обезкуражавани да градят кариера в науката или да учат в университета дисциплини, свързани с нея.

Медиите определено са изиграли роля за изобразяването на учения като побеляло старче, затова ние ви предлагаме списък с невероятни жени-учени от нашето време. Списъкът определено не е пълен, но вярваме, че е представителен за всяка от научните дисциплини.

Фабиола Джианоти

Италианският физик д-р Джианоти е една от движещите сили зад откриването на Хигс бозона в ЦЕРН, което тя провъзгласи през юли, 2012. Сега тя е генерален директор на ЦЕРН, начело на персонал от 2 513 души и 12 000 други инженери от 608 университета и научни института от цял свят.

Fabiola Gianotti. Credit: Claudia Marcelloni De Oliveira via Wikimedia Commons

Маргарет Хамилтън

Маргарет Хамилтън е компютърен специалист, отговорен за написването на бордния код, който позволил на мисиите Аполо да се приземят на Луната. Тя е публикувала над 130 статии, доклади и бюлетини за шестте главни програми и 60 проекта, в които е участвала през кариерата си.

Credit: NASA

Ада Йонат

Професор Йонат е отговорна за откриването на атомната структура на рибозомата, за което е наградена с Нобелова награда за химия през 2009. Рибозомите са сложни молекулни машини, които синтезират белтъци чрез свързване на аминокиселини една с друга и са основна част от клетките.

Ada Yonath. Credit: Wikimedia Commons

Шърли Ан Джаксън

Доктор Шърли Ан Джаксън е американски физик и първата американка с африкански произход, която е защитила докторат в Масачузецкия технологичен институт. По време на знаменитата си кариера, тя работи като председател на Комисията за ядрено регулиране на САЩ, а и сега е 18-тия президент на Политехническия институт Ранселар.

Shirley Ann Jackson. Credit: Qilai Shen via Wikimedia Commons

Саманта Кристофорети

Капитан Кристофорети е италиански астронавт, пилот на Военновъздушните сили и инженер. Тя е пътувала до Международната космическа станция, като представител на Европейската космическа агенция 2014/2015 и държи рекорда за най-дълъг полет в Космоса на жена, както и за най-дълъг непрекъснат полет в Космоса на европейски астронавт (199 дена, 16 часа и 42 минути).

Samantha Cristoforetti. Credit: Twitter

Джаки Инг

Професор Инг е настоящият изпълнителен директор на Института по биоинженеринг и нанотехнологии в Сингапур. Тя е един от най-младите професори на Масачузецкия технологичен институт, като е станала такъв през 2001 – само на 35 години. Нейните проучвания са фокусирани върху синтезата на иновативни наноструктури за приложение в биомедицината и катализата и е автор на над 330 статии.

Jackie Ying

Мариам Мирзакхани

Професор Мирзакхани е първата жена, която печели Медал на Филдс – най-високото отличие, което един математик може да получи. Тя е наградена за изключителния си принос към разбирането за динамиката и геометрията на Римановите повърхнини – специален клас извити повърхнини, използвани във физиката и математиката.

Mariam Mirzakhani

Елизабет Блекбърн

Професор Блекбърн е настоящият президент на института за биологични изследвания Салк и е наградена с Нобелова награда за физиология или медицина през 2009 за нейното проучване върху теломерите – структурите, които се разполагат в краищата на хромозомите и предпазват генетичния материал.

Elizabeth Blackburn. Credit: Chemical Heritage Foundation via Wikimedia Common

Джоан Лиу

Доктор Лиу е канадски лекар и международен президент на Лекари без граници. Нейният екип първи се отзова при епидемията от Ебола в Гвинея. Смята се, че нейната навременна реакция и натискът, който е оказала на световните лидери и властите, отговорни за общественото здраве, са били ключов фактор за ограничаване на вируса.

Joanne Liu. Credit: Wikimedia Commons