Вие сте тук

Далечна планета има три слънца и година, която е 500 пъти по-дълга от нашата

cc_3startsystem_16x9

Далечните слънчеви системи стават все по-странни: учени са забелязали супер-Юпитер, обикалящ около звезда в слънчева система с три слънца, на разстояние два пъти по-голямо от това между Плутон и нашето слънце. Това прави планетата, наречена HD 131399Ab (долу в ляво на картинката, както си я представя артистът), екзопланетата с най-широка орбита в многозвездна система, откривана досега. Първоначалните данни предполагат, че газовият гигант – с маса около 4 пъти по-голяма от тази на Юпитер – прави пълна обиколка около най-голямата и ярка звезда от трите (чиято маса е около 1,8 пъти по-голяма от тази на нашето слънце) веднъж на всеки 550 години. Другите две слънца в системата (изобразени на заден план в дясно) – по-малки звезди, които се обикалят една друга относително бързо и близо – се разполагат на разстояние около 45 милиарда и 60 милиарда километра.

Сложният танц на планетата и тези звезди (вижте видеото) се осъществява на около 320 светлинни години от нас. Измерванията в близката инфрачервена област предполагат, че атмосферата на HD 131399Ab съдържа водна пара и метан, а температурата в горния край на облаците е 577°C.Екипът отбелязва, че не е ясно къде точно се е формирал този странен свят: може планетата да се е формирала по-близо до главната звезда в системата и след това да е мигриралапо-далеч, където се намира сега, или да се е образувала в орбита около по-малката двойка звезди и веднага да е била привлечена от голямата звезда…