Вие сте тук

Гаснеща звезда унищожава своята планета

1_large-preview-214251main_ssc2008_03a1_full_for_web_

Учени от Харвард–Смитсониянския център по астрофизика под ръководството на Ендрю Ванбербург с помощта на данни от космическия телескоп Kepler, разказват за това как се държи звезда, подобна на нашето Слънце, на своите по-късни етапи от развитие. Звездата умира и разрушава собствената си планетна система.

Става въпрос за бяло джудже под наименованието WD 1145+017 от съзвездието Дева, разположено на 571 светлинни години от нас. Телескопът маркирал периодично затъмнение на звездата, което астрофизиците обяснили с наличието на космическо тяло, кръжащо в нейната орбита. Анализът показал, че това е разпадаща се планета от тази система и сега тя преминава буквално над самата повърхност на своята изстиваща звезда, като постепенно се приближава към нея. Периода на нейната обиколка е около 4,5 часа, а разстоянието до звездата 840 000 км. Остатъците от планетата ще се изпаряват постепенно още около 1 милион години, докато накрая остане тънък слой метален прах по повърхността на бялото джудже.

„Звездата на смъртта”, както са я нарекли учените, постепенно ще разруши всички планети около себе си. Този процес е стартирал в момента, в който звездата е преминала от стадий на червен гигант в стадий на бяло джудже – настъпила е дестабилизация на орбитата на всички планети и небесни тела от тази звездна система. Планетите попаднали под въздействието на силната гравитация на звездата се разпадат на части и сега звездата ги „дояжда”. Тази съдба очаква в бъдеще и нашето Слънце и всички планети от Слънчевата система.

Превод: Анжела Георгиева

Източник: http://scientificrussia.ru/

Стаията е публикувана в брой 83 на сп. Българска Наука.

Изтеглете безплатно новия 90-ти брой на сп. Българска Наука от тук: http://image.nauka.bg/magazine/bg-science90.pdf