Вие сте тук

Вирусите може да са по-инфекциозни сутрин, отколкото по-късно през деня

Credit: Kat Masback, flickr (CC BY SA 2.0)

Моментът от деня, в който влезете в контакт с вирус, може да повлияе на това колко възприемчиви ще сте към развитие на инфекция. Учените са открили, че когато животни и човешки клетъчни култури се инфектират с грипен вирус А или херпес сутрин, при тях се наблюдава 10 пъти по-усилена репликация на вируса, отколкото, ако са били заразени по-късно през деня, което значително увеличава вероятността да се развие заболяването.

Новото откритие може да има голямо влияние върху начина, по който органите по обществено здраве реагират при епидемии, както и за работещите на смени, чийто биологичен часовник е объркан. Изследователите подозират, че именно циркадният ни ритъм определя колко податливи на инфекция ще бъдат клетките, тъй като наличността на определени клетъчни ресурси варира в съответствие с вътрешния ни биологичен часовник.

Статията е от новия 4-ти брой на списание Българска Наука и Медицина. За достъп до целия материал натиснете тук.